Matematik

Rentersregning og annuitetsregning

25. maj 2023 af Anonymbruger190 - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg forstår ikke rentersregning og annuitetsregning.

Jeg skal svare på de her spørgsmål til en årsprøve:

Spørgsmål 1: I forbindelse med din redegørelse skal du komme ind på fremskrivningformlen og opsparingsformlen (fremtidsværdi af en annuitet) og give eksempler på formlernes anvendelse.

Spørgsmål 2: i forbindele med din redegørelse skal du komme ind på tilbageskrivningsformlen og gældsformlen (nutidsværdi af en annuitet) og give eksempler på formlernes anvendelse,

Nogen der kan hjælpe? Jeg forstår virkelig ingenting, så i/du må meget gerne skærer det ud i pap.


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. maj 2023 af Moderatoren

Hvad forstår du ikke i rentersregning og annuitetsregning? Det skal du have styr på, inden du kan svare på opgaverne.

Du kan evt. læse dette kompendium


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. maj 2023 af mathon

\small \begin{array}{llllll} \textup{Sp\o rgsm\aa l 1:}\\& \textup{Du skal kende}\\&\textup{opsparingsformlen:}\\&&K_n=K_o\cdot (1+r)^n\\\\&\textup{og}\\\\&\textup{Annuiteten:}\\&& A_n=y\cdot \frac{\left ( 1+r \right )^n-1}{r} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. maj 2023 af mathon

\small \small \begin{array}{llllll} \textup{Sp\o rgsm\aa l 2:}\\& \textup{Du skal kende}\\&\textup{tilbageskrivningsformlen:}\\&&K_o=K_n\cdot (1+r)^{-n}\\\\&\textup{og}\\\\&\textup{G\ae ldsformlen:}\\&&G= A_o=y\cdot \frac{1-\left ( 1+r \right )^{-n}}{r} \end{array}


Svar #4
25. maj 2023 af Anonymbruger190

når du skriver anniuteten så er det fremskrivningsformlen?


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. maj 2023 af mathon

     Ja.


Skriv et svar til: Rentersregning og annuitetsregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.