Dansk

Er det forkert at udtale "at" som at?

30. maj 2023 af Ditbrugernavneroffentligtt - Niveau: A-niveau

Hvorfor er det at folk udtaler "at" som "og" veldig tit? Nogle eksempler:

"Du behøver penge for at købe en laks"

"Han er med til at planlægge"

"Det bliver svært at dreje"

Jeg har altid udtalt "at" som at, men nu hvor jeg hører mere efter så udtaler folk det som "og", hvilket gør mig forvirret.

Ifølge DDO, udtales både "at" og "og" begge som [?], men jeg synes at det er lidt fjollet at henvise til DDO som kilde for at noget er korrekt dansk, når DDO NETOP er kendetegnet ved at optage ord i ordbogen, som de bliver brugt i tale.. Eller tager jeg fejl?


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. maj 2023 af Moderatoren

De har været smarte i Norge, de skriver bare 'å' – som det udtales.


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. juni 2023 af Stygotius

Man kan ikke tale om nogen "korrekt" udtale. Folk taler som de nu engang gør. Københavnsk er ikke mere korrekt end jysk eller bornholmsk. Det har i rigtig mange år bare været i København at magtens centrum har ligget, og derfor har man betragtet den østdanske udtale som den  mest prestigefyldte, dvs. korrekte. 

Moderatoren har ret i at nordmændene har været "smarte", dvs. at de har taget konsekvensen og vedtagët at autorisere en meget udtalenær stavemåde. Grunden til at nogle (mange?) ikke kan finde ud af forskellen på "af", "ad" og "at", er jo netop  at der i alm. udtale ingen forskel er på de tre ord, dvs. at de alle udtales som [å]. 

Hvis du er interesseret, kan jeg sende dig nogle øvelser i brugen af disse to præpositioner og det ene  bindeord, som jeg har lavet, og som tidligere har ligget på Studieportalen, 

Du kan skrive til  [email protected]

Du skal bare give mig din mailadresse, og så skal jeg sende dem. 

P.S. Du har helt ret i din vurdering af hvad DDO er, og navnlig ikke er. Den  er ikke en liste over hvad der er godt og dårligt dansk, men bare en forklaring på hvad der kan  have været ment med  forsk. ord og udtryk. Den kan man være enig eller uenig i. DDO kan  kun fastsætte bindende regler for stavemåder og bøjninger.


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. juni 2023 af Stygotius

Man skal lige huske at man på norsk kun bruger stavemåden "å" for "at" når det kommer foran en infinitiv og altså er infinitivmærket "at". Det gælder ikke når ordet er en konjunktion og altså indleder en ledsætning. Eks. "Hun sagde at hun var træt".          Her skriver man stadigvæk "a-t"


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. juni 2023 af Stygotius

......selv tak for hjælpen.


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. juni 2023 af rakijovic

*Hun sa at hun var sliten.

- - -

Vriendelikheid is net sinisme wat 'n jol gekry het! ◄ |||| ► Ljubaznost je samo cinizam što je dobio piće! ◄ ||||

► Prietenia este doar cinism care a băut puțin alcool ! 


Skriv et svar til: Er det forkert at udtale "at" som at?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.