Matematik

sammensatfunktioner

04. juni 2023 af fiemn88 - Niveau: A-niveau

Hej. 

i et eksamensspørgsmål skal jeg forklarer om differentiation af en sammensatfunktion. 

Er det nok "bare" at sige at man først differentiere den ydrefunktion med den indre funktion uberørt og gange med den indre funktion differentieret. evt anvende et eksempel? 

Vedhæftet fil: differential.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. juni 2023 af peter lind

Normalt vil jeg også skrive, at du skulle bevise det; men da der står forklarer formlen, kan du godt undlade det. Du skal lige sikrer dig at der virkelig står forklare.

Går du virkelig på universitet eller anden højere uddannelse og ikke i gymnasiet eller lignende ? ret evt. din profil


Svar #2
04. juni 2023 af fiemn88

Der står forklare, men kan da kontakte min lærer for at bekræfte det. :) 

Jeg har rettet udannelses niveauet på min profil, tak. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. juni 2023 af Anders521

#2 Der forventes ikke et bevis for, at en sammensat funktion er differentiabel, men en forklaring. Det vil være nærliggende at starte med at forklare hvad en funktion er, hvor termer som graf, definitions- og værdimængde kommer på spil. Derefter kan forklare man hvad en sammensat funktion, hvor igen, termene graf, definitions- og værdimængde kommer på spil. Til slut gives den efterspurgte forklaring


Skriv et svar til: sammensatfunktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.