Matematik

statistik

05. juni 2023 af EllaS31 - Niveau: B-niveau

Halløjsa. jeg er ret forvirret om statistisk så jeg ha to spørgsmål

1. Jeg skal forklare hvilke statistiske deksriptorer der er. For det første ved jeg ikke hvilke der findes (har søgt på det) og for det andet så ved jeg ikke om der findes forskellige deskriptorer for grupperede og ugrupperede datasæt.  

2. hvordan undersøger man grupperede og ugrupperede datasæt


Svar #2
06. juni 2023 af EllaS31

Men hvordan analyseres den gruppede og ugrupperede observationssæt? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. juni 2023 af Anders521

#2

Men hvordan analyseres den gruppede og ugrupperede observationssæt? 

Det afhænger vel af hvad du gerne vil undersøge af sættet.

Hvis det er f.eks. at bestemme middeltallet/ gennemsnit,vil du i et ugrupperet sæt blot lægge observationerne sammen og dividerer med antallet af observationer. Alternativ kan du finde hyppigheden for hver observation og gange med observationen selv. Lægger du produkterne sammen og dividerer antallet af observationer, får du igen middeltallet/gennemsnittet. Eller du kan gange den enkelte observation med dens frekvens. Lægger du disse produkterne sammen får du også middeltallet/gennemsnittet.

Ved et grupperet observationssæt, kan observationer grupperes i intervaller. Tager du midpunktet for hver interval og ganger med den tilhørende hyppighed, finder du får du også middeltallet/gennemsnittet.


Skriv et svar til: statistik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.