Matematik

integrere

11. juni 2023 af himeddig - Niveau: A-niveau

Hej, jeg fået til opgave at integrere denne Torrecelli´s differentialligning (d^2 y)/(dx^2 )=(F*(L-x))/(E*I)

hvor F, L,E og I er konstanter. jeg er kommet så langt med integretionen. men manlger bare at gøre det en anden gang, men det kan jeg ikke finde ud af, er siddet fast her, håber nogen der kan hjælpe.

Vedhæftet fil: integreretion.png

Svar #1
11. juni 2023 af himeddig

Vedhæftet fil:integreretion.png

Brugbart svar (1)

Svar #2
11. juni 2023 af SuneChr

y^{''}=-\frac{F}{EI}x\, +\, \frac{FL}{EI}

y^{'}=-\frac{F}{2EI}x^{2}+\frac{FL}{EI}x+c_{1}

y=-\frac{F}{6EI}x^{3}+\frac{FL}{2EI}x^{2}+c_{1}x+c_{2}


Svar #3
11. juni 2023 af himeddig

#2

y^{''}=-\frac{F}{EI}x\, +\, \frac{FL}{EI}

y^{'}=-\frac{F}{2EI}x^{2}+\frac{FL}{EI}x+c_{1}

y=-\frac{F}{6EI}x^{3}+\frac{FL}{2EI}x^{2}+c_{1}x+c_{2}

Mange taaak for din svar, kommer igen til være meget træls og spørge om det mulige at fortælle mig de forskellige regler du har brugt, (du på samme måd jeg har gjort) det det jeg kommer til blive dømmet på. 


Svar #4
11. juni 2023 af himeddig

her er en word visioon

Vedhæftet fil:hjælp.docx

Brugbart svar (1)

Svar #5
11. juni 2023 af SuneChr

Når højresiden ikke indeholder y eller afledninger deraf, er det det letteste at integrere et trin ned ad gangen.
Jeg kender ikke programmet, du nævner.


Brugbart svar (1)

Svar #6
11. juni 2023 af apricotx

Forklaring: Sune omskriver det oprindelige udtryk, så det bliver en lineær funktion. Stamfunktionen til en lineær funktion er et andengradspolynomium. Og stamfuntionen til et andengradspolynomium er et tredjegradspolynomium.


Svar #7
11. juni 2023 af himeddig

#5

Når højresiden ikke indeholder y eller afledninger deraf, er det det letteste at integrere et trin ned ad gangen.
Jeg kender ikke programmet, du nævner.

det er bare en word file, som du kan se hvor langt jeg er.


Svar #8
11. juni 2023 af himeddig

#6

Forklaring: Sune omskriver det oprindelige udtryk, så det bliver en lineær funktion. Stamfunktionen til en lineær funktion er et andengradspolynomium. Og stamfuntionen til et andengradspolynomium er et tredjegradspolynomium.

vil det sige det er nemmer end det jeg er igang med med at løse det på såda mange skridt og mad mange regeler?


Brugbart svar (1)

Svar #9
11. juni 2023 af apricotx

Jeps :-)


Skriv et svar til: integrere

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.