Matematik

omdrejninglegemet

18. juni 2023 af fiemn88 - Niveau: A-niveau

Hej, 

Jeg skal forklare, hvordan rumfang at et omdreningslegme kan bestemmes med formlen se vedhæftet fil. 

Er det okay at tage udgangspunkt i et eksempel. feks at hvis jeg har en kegle med højde og radius afbilder det i et koordinat system og finde ligningen til den retteligning. herfter sætter sine oplsyningerne ind i formlen for omdrejninsglegemet. 

Jeg skal også komme med eksempler på andre nyttige anvendelse af integralregning. 

det eneste jeg kan komme i tanke om at statestik og kurvelængde. ? har i andre gode råd?

Vedhæftet fil: omdrejningslegemer.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. juni 2023 af peter lind

Det er ikke nok bare at sætte det ind i formlen. Så har du jo bare et eksempel. Du må forklare det med en tynd cirkelskive med tykkelsen dx og radius f(x). Se i din bog.


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. juni 2023 af ringstedLC

#0: Int.-regning anvendes ved løsning af diff.-ligninger.


Brugbart svar (1)

Svar #3
19. juni 2023 af SuneChr

"Jeg skal også komme med eksempler på andre nyttige anvendelse af integralregning".
Hvad er et bestemt integral? Det er grænseværdien af en endeløs sum af produkter.
Indenfor fysikken kommer man ud for at skulle summere "små" størrelser, som er funktionsværdier
af en given funktion. Et eksempel kan være en partikels hastighed som funktion af tiden.
Tiden er den "lille" størrelse. Den momentane hastighed beregnes ud af forholdet mellem
tilbagelagt vej og den forbrugte tid. Produktet af hastighed og tid er den tilbagelagte vejlængde,
Vi kan nu opstille det bestemte integral         \int_{t_{1}}^{t_{2}}v(t)\, \textup{d}t som siger, at en partikel med hastigheden v(t)
tilbagelægger i tiden t1 til t2 vejlængden lig med integralets værdi.
Find selv flere eksempler. Øv dig i at opstille integraler og ikke kun ty til færdige formler.


 


Skriv et svar til: omdrejninglegemet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.