Matematik

divisor og primtal

03. oktober 2023 af Elna2 - Niveau: Universitet/Videregående

en der kan hjælpe med denne opgave. er helt blank.

Bevis følgende: For ethvert naturligt tal n > 1 gælder: n er en potens af 2 hvis og kun
hvis n ikke har andre ulige divisorer end ±1.
(Bemærk: At n er en potens af 2 betyder ∃k ∈ N : n = 2^k.


Svar #2
03. oktober 2023 af Elna2


Svar #3
03. oktober 2023 af Elna2

Han har jo løst den ved hjælp af bevis ved induktion, men er det ikke mening at jeg skal bevise sætning mod højere og venstre? da der er en biimplikation 


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. oktober 2023 af M2023

#0. Du skal vise: 

1) 2k har ikke andre ulige divisorer end ±1

2) Et tal, der ikke har andre ulige divisorer end ±1, er lig med 2k 

Ad 1) ±1 går op i alle tal. Tal, der går op i 2k, kan generelt skrives på formen ±2i, hvor 0 ≤ i ≤ k. Ulige tal der er numerisk større end 1 kan skrives på formen ±(2p-1), hvor p er et naturligt tal. Disse tal kan ikke skrives på formen ±2i, da 2 ikke går op i 2p-1. Dermed er 1) vist.

Ad 2) Et tal der ikke har andre ulige divisorer end ±1 har en primfaktoropløsning, der ikke indeholder ulige tal, dvs. de indeholder kun 2 og kan derfor skrives på formen 2k.


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. oktober 2023 af M2023

#4...

Ad 1) ±1 går op i alle tal. Tal, der går op i 2k, kan generelt skrives på formen ±2i, hvor 0 ≤ i ≤ k. Ulige tal der er numerisk større end 1 kan skrives på formen ±(2p+1), hvor p er et naturligt tal. Disse tal kan ikke skrives på formen ±2i, da 2 ikke går op i 2p+1. Dermed er 1) vist...


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. oktober 2023 af M2023

#5...fortrød.


Svar #7
04. oktober 2023 af Elna2

Okay der står en plus minus tegn foran parantesen så jeg tror heller ikke at den gør så stort forksel. Men positiv tegn giver mere mening

Brugbart svar (0)

Svar #8
04. oktober 2023 af M2023

#7. Jeg tror, at fidusen er noget med primfaktor-opløsning.


Skriv et svar til: divisor og primtal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.