Matematik

Differentialregning

06. november 2023 af blis1204 - Niveau: C-niveau

Hej. Jeg sidder med en opgave jeg virkeligt har brug for hjælp til. Opgaven skulle kunne løses uden hjælpemidler, men kan ikke se hvordan det lige skulle kunne gøres? Håber I vil hjælpe mig

Tak på forhånd:)

Vedhæftet fil: amt udklip.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #1
06. november 2023 af Anders521

#0 Du ved at den generelle ligning for en tangent er y = f '(x0)·(x - x0) + f(x0). Da det opgaven oplyses at x0=2, hvorpå f '(2) = 5 og f(2) = 4, kan du omskrive ligningen til den velkendte form y = a·x + b.


Svar #2
06. november 2023 af blis1204

Hvordan er det lige man kommer frem til det? Altså skal man sætte 2 ind i tangentligningen og så få svaret derfra?


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. november 2023 af Anders521

#2 Ja, dvs. du får ligningen y = f '(2)·(x - 2) + f(2), hvilket du kan omskrive på formen y =a·x +b, når du nu ved hvad tallene f '(2) og f(2) er.


Svar #4
06. november 2023 af blis1204

Okay, tusind tak for hjælpen. Jeg må prøve mig frem.

Fortsat god aften:)


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. november 2023 af SuneChr

Ligningen for tangenten i punktet (x0 , y0) på en kurve kommer af, at hældningskoefficienten
for tangenten er lig med differentialkvotienten til funktionen.
Hældningskoefficienten α for den rette linje er som bekendt   α = (y - y0)/(x - x0) .
α og f '(x0) er lig med hinanden. Isolerer vi y og erstatter α med f '(x0) , får vi tangentligningen.


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. november 2023 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #7
06. november 2023 af ringstedLC

4. a)

\begin{align*} y &= f'\bigl(x_0\bigr)\cdot \bigl(x-x_0\bigr)+f\bigl(x_0\bigr) \\ &= f'\bigl(x_0\bigr)\cdot x-f'\bigl(x_0\bigr)\cdot x_0+f\bigl(x_0\bigr) \\ y &=\underset{a}{\underbrace{ f'\bigl(x_0\bigr)}}\cdot x+\underset{b}{\underbrace{f\bigl(x_0\bigr)-f'\bigl(x_0\bigr)\cdot x_0 }} \\ \end{align*}


Skriv et svar til: Differentialregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.