Fysik

Slingshot

24. november 2023 af Lalode - Niveau: A-niveau

Hej

jeg er i gang med at lære om slingshot i fysik, men når jeg læser om det bliver jeg ved med at stødde på begreberne planet frame og sun/solar frame. Er der en som kan forklare mig hvad der menes med dette, og hvorfor planeten ikke bevæger sig i planet frame, men bevæger sig i sunframe?


Svar #1
24. november 2023 af Lalode

Her er hjemmesiden jeg læser det fra:

https://www.planetary.org/articles/20130926-gravity-assist 


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. november 2023 af M2023

#0. Frame ser ud til at betyde koordinatsystem. I sun frame er solen koordinatsystemets nulpunkt. I planet frame er det planeten. 


Svar #3
24. november 2023 af Lalode

jeg forstår ikke hvordan den kan være nulpunktet når den bevæger sig?


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. november 2023 af Eksperimentalfysikeren

Når du laver et fysikforsøg i skolen, benytter du dig ofte af et koordinatsystem, der ligger fast i forhold til fysiklokalet og dermed også fast i forhold til jorden. Jorden bevæger sig i rummet, så du er faktisk vant til at benytte et koordinatsystem, der er fast i forhold til en planet.

Man kan også lave f.eks. et pendulforsøg i et kørende tog. Set i forhold til toget opfører forsøget sig fuldstændigt som i fysiklokalet, med mindre toget drejer eller ændrer fart. Set i forhold til jorden ser det anderledes ud, fordi man er nødt til at medtage pendulets bevægelse langs skinnerne.

Planet frame er et koordinatsystem, der er fast i forhold til den planet, der er tale om.


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. november 2023 af SuneChr

Hvis et af børnene, i Tivoli under spørgetiden til Andreas Mogensen*, havde spurgt ham om,
hvilket system han lige nu bevægede sig i, hvad kunne tænkes, at han ville have svaret?
_____________
* Befinder sig på rumstationen i kredsløb ca. 400 km over jorden.


Skriv et svar til: Slingshot

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.