Fysik

Relativ afvigelse

02. december 2023 af Fabel6358 - Niveau: B-niveau

Hej derude 

Jeg har beregnet densiteten af sprit på baggrund af en lineær funktions som jeg har udarbejdet ved et forsøg. Jeg har beregnet densiteten af sprit til at være 809,560 kg/m^3, dette er jo selvfølgelig ikke den "rigtige" densitet af sprit da mit forsøg jo ikke er 100% perfekt, men derfor skal jeg regne den relative afvigelse mellem  densiteten af sprit som vi sammen med læren beregne i klassen ved at dividere massen af spritten med volumen som gav: 786 kg/m^3 og min beregning. 

Jeg ville dog bare høre hvilke af de to værdier der repræsentere den "forventede værdi" og "observerede værdi". Jeg ville selv tro at den vi har beregnet med læren er den forventede værdi, men så bliver jeg i tvivl da jeg jo har udarbejdet en matematisk regressionsanalyse og derved en matematisk model, burde det ikke repræsentere den "forventede værdi". 

På forhånd TAK

 


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. december 2023 af mathon

I det foreliggende tilfælde må den "forventede værdi" være 786 kg/m3.


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. december 2023 af ringstedLC

Modellen og dermed din densitet er lavet på observerede data. Beregningen af densitet, foretaget på den faktiske masse og volume, er den forventede værdi.

Relativ afvigelse af "forventet":

\textup{afv.}=\frac{\textup{observeret\,-\,forventet}}{\textup{forventet}}


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. december 2023 af SuneChr

Den forventede værdi er vel den officielle værdi, den værdi som anerkendte tabeller angiver,
for massefylden af spritten, som skal undersøges?
Forsøg i et skolefysiklokale vil ikke med det instrumentel der stilles til rådighed kunne påberåbe
sig at have fundet den forventede værdi og ikke ud fra en regression over et antal forsøgsudfald.
Vil mene at en normalfordeling vil give et bedre billede af forsøgsudfaldene, og at middelværdien
ikke vil ligge væsentlig fra den officielle værdi. Man kan hævde, at falder resultaterne ud og lægger
sig i intervallet |xi - μ| < 2σ , hvor man anser de stærkt afvigende som ikke relevante, vil man få et mere
retvisende billede af den officielle/forventede værdi, end den en regressionsundersøgelse giver.


Skriv et svar til: Relativ afvigelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.