Kemi

Ascorbinsyre og NaOH

14. januar kl. 14:51 af EDL - Niveau: A-niveau

Opgave formulering:

Hvilket rumfang 0,100M NaOH skal der sættes til 100mL 0,02M ascorbinsyreopløsning for at opløsningens pH bliver 4,2?

Mit spørgsmål er, hvorfor skal der ganges med 1/2 i formlen og hvordan griber man opgaven an, hvis pH-værdien er en anden. Mine spørgsmål er skrevet nederst i PDF'en.

Vedhæftet fil: Ascorbinsyre og NaOH.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. januar kl. 20:22 af mathon

Når tilsætningen af NaOH er påbegyndt,
har du en opløsning af en puffer, hvorfor
pufferligningen:
                                 \small \begin{array}{llllll}\textup{ascorbinsyre}& pK_{s_1}=4.2\qquad pK_{s2}=11.6\\\\& pH=pK_{s1}+\log\left (\frac{V}{V_o-V} \right )\qquad V_o\textup{ er titerm\ae ngden af NaOH}\\ \textup{hvoraf:}\\&4.2=4.2+\log\left (\frac{\frac{1}{2} V_o}{V_o-\frac{1}{2}V_o}\right) \end{}


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. januar kl. 20:37 af mathon

                            \small V_{NaOH}=\frac{1}{2}\cdot V_o


Svar #3
14. januar kl. 22:07 af EDL

#2

                            \small V_{NaOH}=\frac{1}{2}\cdot V_o

Det giver ikke mening at der titreres 10mL NaOH i ascorbinsyre.

Der skal vel tilsættes 20mL af 0,100M NaOH til 100mL af 0,02m ascorbinsyre, hvis der skal opnåes halvækvivalenspunkt, [H2ASc]=[HASc-]. Dvs. at der er 10mL OH- og 10mL H2O i den titrerede opløsning.

Eller misforstår jeg spørgsmålet?


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. januar kl. 10:47 af mathon

#3

Det giver god mening, at der titreres med 10 mL NaOH for at opnå pH = 4.2

Der skal tildryppes 20 mL 0.100 M NaOH til 100 mL 0.02 M ascorbinsyre for at opnå ækvivalenspunktet. Den titrerede opløsnings volumen er efterfølgende øget med 20 mL, indeholder ingen OH-, næsten 120 mL vand samt 0.0167 M \small {HC_6H_6O_6}^-


Svar #5
15. januar kl. 13:16 af EDL

#4

#3

Det giver god mening, at der titreres med 10 mL NaOH for at opnå pH = 4.2

Der skal tildryppes 20 mL 0.100 M NaOH til 100 mL 0.02 M ascorbinsyre for at opnå ækvivalenspunktet. Den titrerede opløsnings volumen er efterfølgende øget med 20 mL, indeholder ingen OH-, næsten 120 mL vand samt 0.0167 M \small {HC_6H_6O_6}^-

Jeg har et dilemma i at forstå formlerne.
I PDF'en har jeg prøvet at forklare mit dilemma med formler, beregninger mm.

Vedhæftet fil:Mit dilemma.pdf

Brugbart svar (1)

Svar #6
18. januar kl. 10:14 af mathon

Til
         \small \textbf{Jeg forst\aa r ikke bufferligningen:}

                  \small \begin{array}{lllllll}&& pH=pK_s+\log\left ( \frac{c_b}{c_s} \right )=pK_s+\log\left ( \frac{n_b}{n_c} \right )\qquad \textup{da voluminet er f\ae lles}\\\\&& pH=pK_s+\log\left ( \frac{V\cdot c_b}{V_s\cdot c_s-V\cdot c_b} \right )\\\\ \textup{endvidere da}\\&&V_s\cdot c_s=V_o\cdot c_b\quad \textup{i \ae kvivalenspunktet, n\aa r }V_o \textup{ er maksimalt tilsatte}\\&&\qquad \qquad \qquad \qquad \textup{volumen base}\\\\&&pH=pK_s+\log\left ( \frac{V\cdot c_b}{V_o\cdot c_b-V\cdot c_b} \right )\qquad 0<V<V_o\\\\\\&& pH(V)=pK_s+\log\left ( \frac{V}{V_o-V} \right )\quad \textup{som er ligning for titreringsgrafen}\\\\\\ \textup{N\aa r specifikt}&V=\frac{1}{2}V_o&\left ( \textup{halvt \ae kvivalensvolumen} \right ) \textup{}\\ \textup{har du}\\&&pH=pK_s+\log\left ( \frac{\frac{1}{2}V_o}{V_o-\frac{1}{2}V_o} \right )=pK_s+\log\left ( \frac{\frac{1}{2}V_o}{\frac{1}{2}V_o}\right )=pK_s+\log(1)\\ \textup{dvs}\\&&pH=pK_s \end{}


Brugbart svar (1)

Svar #7
18. januar kl. 10:56 af mathon

Rettelse af første linje:
                                            \small n_c\textup{ rettes til }n_s


Skriv et svar til: Ascorbinsyre og NaOH

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.