Fysik

Strøm

16. marts kl. 02:53 af tyskspørgsmål - Niveau: B-niveau

Hej, kort spørgsmål. Jeg har en kort opgave, der siger:

En maskine bruger 1200 W fordelt på 3 faser. Man ønsker at bestemme fasestrømmen. Hvad bliver denne?

Jeg ved ikke helt, hvordan jeg gør... jeg ved godt, at P=U*I, men jeg sidder fast

Tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. marts kl. 10:50 af Martin2Holte

Hvad er spændingen?
Hvad er blind effekt i forhold til reell effekt ?

Brugbart svar (0)

Svar #2
18. marts kl. 00:10 af ringstedLC

En "maskine" kan være mange ting. Uden andre oplysninger:

\begin{align*}\textup{Ved ligelig effekt-fordeling}:\\ P=U_N\cdot I_N \!\cdot \cos(\varphi) &= U_N\cdot 3\cdot I_F\cdot \cos(\varphi) \\I_F &= \frac{P}{3\cdot U_N\cdot \cos(\varphi)} \end{align*}

For en trefaset elektromotor:

\begin{align*}\textup{Ved stjerne-kobl.}:\\ P_\textup{\,Y} &= U_N\cdot \sqrt{3}\cdot I_{\textup{Y}_N}\!\cdot \cos (\varphi ) \\ I_{\textup{Y}_N}\!=I_{\textup{Y}_F}\! &= \frac{P_\textup{\,Y}}{U_N\cdot \sqrt{3}\cdot \cos (\varphi )} \\ \textup{Ved trekant-kobl.}:\\ P_\bigtriangleup\! &= U_N\cdot \sqrt{3}\cdot I_{\bigtriangleup _N}\!\cdot \cos (\varphi ) \\&= U_N\cdot 3\cdot I_{\bigtriangleup _F}\!\cdot \cos (\varphi ) \\ I_{\bigtriangleup _F}\! &= \frac{P_\bigtriangleup }{U_N\cdot 3\cdot \cos (\varphi )} \end{align*}

Faseforskydningen φ er vinklen (i radianer) mellem strøm og spænding. For en ren ohmsk belastning (φ = 0) fx en el-vandvarmer, udelades cos(φ)


Skriv et svar til: Strøm

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.