Matematik

Spilteori og steroider

18. marts kl. 17:54 af Matematikeren1234 - Niveau: A-niveau

Hejsa

Jeg skriver SRP i idræt og matematik, hvor jeg skal skrive om steroider og spilteori. Jeg skal opstille en spilteoretiskmodel om unges overvejelser til at tage steroider. Jeg er i tvivl om hvordan det skal se ud og hvilke værdier jeg skal indrage. Hvis der er nogle der har eksempler vil det være værdsat.

Tak på forhånd :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. marts kl. 20:16 af Martin2Holte

Spillere

Spiller 1: Den unge, der overvejer at tage steroider.
Spiller 2: Samfundet.

Strategier

For Spiller 1:

A: Tage steroider.
B: Ikke tage steroider.

For Spiller 2 (samfundet):

X: Acceptere eller fremme brugen af steroider.
Y: Afvise eller stigmatisere brugen af steroider.

Udfald

Udfaldene afhænger af kombinationen af strategier valgt af spillerne. De kan vurderes baseret på sundhed, sociale konsekvenser, og personlig tilfredsstillelse.

(A,X): Den unge tager steroider, og dette er socialt accepteret eller fremmet. Den unge oplever måske kortvarige fordele (forbedret fysik, øget selvtillid), men risikerer langsigtede sundhedsskader.
(A,Y): Den unge tager steroider, men dette er socialt afvist. Den unge kan opleve social stigmatisering eller isolation samt de langsigtede sundhedsrisici.
(B,X): Den unge tager ikke steroider, selvom der er en social accept eller fremme. Den unge undgår sundhedsrisiciene men kan opleve "fear of missing out" (FOMO) eller nedsat selvværd, hvis steroidbrug idealiseres.
(B,Y): Den unge tager ikke steroider, og dette valg er i tråd med sociale normer. Denne situation er sandsynligvis den sundeste både fysisk og socialt.

Spillets form

Begge spillere træffer deres beslutning uden kendskab til den andens valg. Udfaldet afhænger af en kombination af disse valg. 

Analyse

Identificer Nash-ligevægte og overvej, hvordan forskellige faktorer (f.eks., risikoperception, værdien af social accept, graden af social stigmatisering af steroidbrug) påvirker spillernes strategivalg. 


Svar #2
18. marts kl. 22:13 af Matematikeren1234

Tak for svaret!! Gider du opstille en udbyttematrix, med tilsvarende værdier? Eller et spiltræ?

Ellers mange tak


Svar #3
22. marts kl. 01:53 af Matematikeren1234

Kan dette oplæg fjernes tak! Det ville der sættes stor pris på!!
På forhånd taak

Skriv et svar til: Spilteori og steroider

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.