Fysik

Mikroskopisk forklaring på gnidning

31. maj kl. 18:10 af upontheabyss - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg har læst disse to beskrivelser for hvorfor gnidning opstår, men for mig ser de ud til at sige noget modsat?

Håber nogen vil komme med en afklaring

Forklaring A: "Friktion eller gnidningsmodstand har naturligt nok noget at gøre med, hvordan overfladen på et materiale er. En meget glat og jævn overflade som for eksempel is vil give mindre friktion end en ru og nubret overflade som beton. Det skyldes ganske enkelt, at fremspring på det ene legeme falder ned i fordybninger på det andet, så det kræver ekstra kræfter at trække dem fri igen. Men de elektromagnetiske kræfter mellem atomer spiller også en betydelig rolle. Når to legemer er i tæt kontakt, vil atomerne så at sige holde fast i hinanden og derved virke i modsat retning af bevægelsen"

Forklaring B: "Når to flader bevæger sig i forhold til hinanden vil mikoskopiske ujævnheder i de to overfalder stæde imod hinanden. Dette vil skabe en kraftpårvirkning på grund af den elektromagnetiske frastødning mellem elektronskyerne i de to materialer. Derudover kan der skabes kemiske bindinger mellem atomerne i de to materialer når de er i kontakt med hinanden. Denne kemiske årsag til gnidning vil især være en faktor, når de to legemer står stille"

Hvilken er 'rigtig'?

Brugbart svar (0)

Svar #1
31. maj kl. 18:32 af peter lind

Den første forklaring er rigtig bortset fra den sidste sætning.

Det har ikke noget som helst med elektriske kræfter at gøre

Svar #2
31. maj kl. 18:40 af upontheabyss

Den første forklaring er rigtig bortset fra den sidste sætning.

Det har ikke noget som helst med elektriske kræfter at gøre

Ja ok. Det en smule mystisk, da den anden forklaring kommer fra min bog (En Verden Af Fysik B), men tak for hjælpen.

Skriv et svar til: Mikroskopisk forklaring på gnidning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.