Fysik

Radioaktivitet

04. juni kl. 11:39 af Sophia2006 - Niveau: B-niveau
Hvordan tjekker man med bevarelses sætningerne om energien og bevægelsesmængden er bevaret i disse?
Vedhæftet fil: IMG_6102.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. juni kl. 14:47 af peter lind

Det kan man ikke fordi der mangler hvor meget kinetisk energi de forskellige partikler har

Svar #2
04. juni kl. 15:35 af Sophia2006

Hvordan finder man så ud af det?

Svar #3
04. juni kl. 16:25 af Sophia2006

Eller hvordan forklarer jeg det hvis jeg trækker det i mundtlig eksamen i fysik b

Brugbart svar (0)

Svar #4
04. juni kl. 16:56 af peter lind

Du får afgjort ikke dette spørgsmål til eksamen. Er det et du selv har har konstrueret ?

Svar #5
04. juni kl. 17:14 af Sophia2006

Mit udleverede spørgsmål er: forklar bevægelsessætningerne

Brugbart svar (0)

Svar #6
04. juni kl. 18:06 af peter lind

Det har jo ikke noget som helst at gøre med det første spørgsmål at gøre. Er det hele spørgsmålet eller er der noget mere? Kan du ikke komme med hele spørgsmålet i original helst som en billedfil eller til nød en billedfil.

Svar #7
04. juni kl. 19:41 af Sophia2006

Jeg skal forklarer om bevarelsessætningerne. Og når jeg søger/læser om dette står der noget om bevægelsesmængde og energi som er bevareret.
Alt i alt skal jeg fremlægge/ forklarer om bevarelsessætningerne. Kan du hjælpe ned det på en forståelig måde. Og måske inddrage diverse formler/ligninger dom dem jeg har vedhæftet til start

Brugbart svar (0)

Svar #8
04. juni kl. 22:04 af peter lind

Det burde stå i din bog, på en meget bedre end jeg kan gøre her.

Den ene energibevarelse. Energien før er den samme før som efter. Energi kan bestå af mange ting for eks. potentiel energi, kinetisk energi, elektrisk energi, kemisk energi o.s.v. Når det drejer sig om mekanisk energi(hvad jeg tror det drejer sig om her) er det potentiel og kinetisk enegi.

eks: du kaster en bold lodret op i luften er den potentielle energi + kinetisk konstant eller mere præcist m*g*h + ½mv2 = konstant. Hvis du kender den potentielle og kinetiske energi på et eller andet tidspukt kan du således nemt hvis du kender højden regne hastigheden ud.

Tilsvarende gælder for bevægelsesmængde (impuls). Impulsen er m*v. Hvis to legemer støder sammen er den samlede impuls før og efter stødet den samme. Sammen med energibevarelse kan du så hvis du kender masse og hastigheder bestemme hastighederne efter stødet.

Dit første eksempel kan ikke bruges her uden yderligere oplysninger og så vil det blive meget mere kompliceret

Skriv et svar til: Radioaktivitet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.