Fysik

Massetilvækst

09. juni kl. 19:53 af Sophia2006 - Niveau: B-niveau
Forklar venligst massetilvækst i forhold til massedefekt. Forstår det altså ikke (forstår fuldt ud massedefelt)

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juni kl. 20:42 af ringstedLC

Det er kun fire dage siden at du sagde tak for hjælpen til samme spørgsmål.

Bliv i din oprindelige tråd https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=2091591 til du forstår hjælpen fuldstændigt.

Svar #2
09. juni kl. 22:53 af Sophia2006

Ja det er fire dage og rigtig meget læsning siden. Og har læst så meget at jeg ikke kan finde hoved og hale i noget … eller ikke tråden. Så hvis det er dit svar så kunne jeg ikke bruge det til så meget.

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. juni kl. 23:47 af ringstedLC

Det første svar i din oprindelige tråd må da kunne bruges på en eller anden måde:

"Massetilvæksten kan være negativ og kaldes da også massedefekten"

Altså: Hvis massedefekten er positiv, er massetilvæksten negativ. En kerne med Z protoner og N neutroner:

\begin{align*} m_{def}=\underset{\textup{Nukleonmasse}}{\underbrace{Z\cdot m_{proton}+N\cdot m_{neutron}}}-\underset{\textup{Kernemasse}}{\underbrace{m_{kerne}}} &> 0\\Z\cdot m_{proton}+N\cdot m_{neutron} &> m_{kerne} &&\Rightarrow \left\{\begin{matrix} m_{def}>0\\ m_{tilv}<0\end{matrix}\right. \\ Z\cdot m_{proton}+N\cdot m_{neutron}-m_{kerne} &< 0 \\ Z\cdot m_{proton}+N\cdot m_{neutron} &< m_{kerne} &&\Rightarrow \left\{\begin{matrix} m_{def}<0\\ m_{tilv}>0\end{matrix}\right. \\&&&\Rightarrow \;\;\;m_{def}=-m_{tilv} \\ \end{align*}

Svar #4
10. juni kl. 07:46 af Sophia2006

Ja “tak” for tydeligt svar, sidste brik faldt på plads inden jeg skal til mundtlig eksamen lige om lidt.

Skriv et svar til: Massetilvækst

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.