Fysik
Snorkræfter ift. spand i talje
Hej SP
Jeg har brug for lidt hjælp til formler og beregninger ift. en opgave om snorkræfter. (jeg har lidt problemer med at starte ud med hvilke formler der først skal bruges.)
opgaven er:
"Her holdes en spand på 5,0 kg i en talje.
De to taljeblokke vejer hver 0,5 kg.
Hvor stor skal snorkraften være?
Hvis den løse snor trækkes lige ned, hvad bliver trækket i den øverste taljebloks ophæng så?
Spanden skal sænkes 2 m.
Hvor mange meter snor skal der slækkes?"
På forhånd tak.
Svar #2
12. august kl. 11:42 af fysstuderende24
Hvordan bruger man formel nummer 2?
Jeg har prøvet at beregne snorkraften (med den første formel), men uanset om jeg bruger spandens 5 kg eller eller de to taljeblokkes vægt som tilsammen er 1 kg, kan jeg ikke få det svar som min bog siger (ps. der står ikke noget som helst om snorkrafter i min bog til formler).
Svar #5
12. august kl. 11:59 af fysstuderende24
#4#2 Den øverste taljeblok skal da ikke løftes.
Nope
Svar #6
12. august kl. 12:30 af fysstuderende24
jeg forstår ikke helt?.
Jeg har prøvet den første, men resultatet var langt fra hvad der står i min bog?
Svar #9
12. august kl. 13:32 af fysstuderende24
#7Hvad har du gjort, og hvad siger bogen?
screenshotet er facit til opgaven, men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal beregne mig frem til det/dem.
For det første spørgsmål, skal jeg beregne snorkraften. Jeg har først beregnet tyngdekraften på spanden (har også prøvet på taljeblokkene).
så prøvede jeg at beregne snorkraften med formlen: F/2 (kraften i N divideret med 2). så det er her og for resten af opgaven jeg sidder fast med, da ingen af disse resultater er det samme som facit fra bogen.
("Snorkraften, Fs , er den kraft, som en snor trækker med. Snorkraftens retning er altid parallel med snoren, og dens størrelse er overalt den samme." orbit b htx/eux)
Svar #10
12. august kl. 14:33 af StoreNord
Du har stadig ikke vist, hvad du selv har gjort. -:) F skal divideres med 4.
Snorekraften: (9,82*5,5)/4 er cirka 14 N
Svar #11
12. august kl. 14:47 af fysstuderende24
Du har stadig ikke vist, hvad du selv har gjort. -:)F skal divideres med 4.Snorekraften: (9,82*5,5)/4 er cirka 14 N
Hvorfor 5,5 kg? så det er kun en taljeblok der skal bruges?
Svar #12
12. august kl. 15:00 af fysstuderende24
Hvordan finder jeg så Fophæng? (skal kun bruge formlen, hvis det er muligt)
(tak på forhånd)
Svar #13
12. august kl. 15:01 af StoreNord
Hvis nu den øverste blok er ophængt i en snor, skal den snor kunne holde til både dit træk på 13,5 Newton og trækket fra spanden og begge taljeblokke.
Svar #14
12. august kl. 15:02 af fysstuderende24
#13Hvis nu den øverste blok er ophængt i en snor, skal den snor kunne holde til dit træk på 13,5 Newton og trækket fra spanden og begge taljeblokke.
tak. lagde mærke til dit forrige svar, at den øverste ikke skulle løftes.
Svar #18
12. august kl. 17:51 af fysstuderende24
#16Antal m snor, der skal slækkes:
Har lige et andet spørgsmål ift. disse formler. Jeg forstår ikke helt præcist hvordan man finder s1, da det er at jeg også skal finde F1 og F2?
Skriv et svar til: Snorkræfter ift. spand i talje
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.