Matematik
Vejbane
Hej nogen der vil hjælpe med hvilken formel jeg skal bruge
I modellen er stykkerne AC og GE lodrette, og brokonstruktionen er symetrisk omrking en lodret linje gennem D. Det oplyses at ∠DEG=49° og at |DE|=16,6 m.
a) Bestem bredden af vejbanen AG
Svar #3
24. august 2024 af ringstedLC
#2 Der er to værdier på figuren, hvilket er rigeligt til sinusrelationen...

NB. Opdatér din profil!
Svar #6
24. august 2024 af Duken
Jeg har fundet ud af det, men hvordan skal jeg løse denne opgave:
Det oplyses at den parabelformede gangbro har højden 5,2 m over vejbanen D samt højden 4,3 m over vejabnen ved B og F
b) Indtegn modellen af den parabelformede gangbro i et passende koordinatsystem, og bestem en ligning for den parabel, som angbroen ifølge modellen er en del af
Svar #7
#5 AG er dobbelt så lang som den røde modstående katete på grund af symmetri omkring D:
Svar #8
b) Parablens ligning:
Opgaven må have give dig yF og yF eller ligningen for vejbanens parabel.
Svar #10
#8 rettelse: Opgaven må have givet dig yD og yF eller ligningen for vejbanens parabel.
#9 Gangbroen går igennem de to punkter:
Derfor kan gangbroens ligning bestemmes:
yD og midtpunktets koordinater indsættes i forskriften og c beregnes.
yF og c indsættes i ligningen som løses med hensyn til a.
Svar #13
24. august 2024 af Eksperimentalfysikeren
Koordinatsystemet skal vælges af opgaveløseren, så yD og yF kan ikke være opgivet.
Hvis koordinatsystemet vælges med x-aksen i vejbanen, bliver de to y-værdier henholdsvis 5.2 og 4.3.
Midtpunktet bliver, hvis yaksen lægges i symmetriaksen, (xD,yD) = (0,5.2) og yderpunkterne (xF,yF)=(16.6sin(49º), 4.3) og (xB,yB)=(-16.6sin(49º), 4.3).
Skriv et svar til: Vejbane
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.