Matematik

Grænseværdier

25. august 2024 af Denstuderende25 - Niveau: A-niveau

Hej SP

Jeg er lige gået igang med studere og lave opgaver med grænseværdier, men da det er min første gang at læse/lærer om grænseværdier har jeg brug for lidt hjælp til at forstå, hvad en grænseværdi er og hvordan jeg kan beregne den. Og hvad betyder det når man siger at funktionen nærmer sig 1 fra venstre og højre (eller evt. også for andre tal som 2 og 4)

Jeg sidder fast med denne opgave (vedhæftet i skærmbilledet).

Håber virkelig nogen kan hjælpe.

Tak på forhånd.

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. august 2024 af jl9

Brugbart svar (0)

Svar #2
25. august 2024 af jl9

Husk at det er når x nærmer sig 1. Grænseværdien er den værdi som funktionen går mod, når x går mod 1. Prøv evt. at plotte de tre funktioner, og at beregne deres værdier for x=1 samt for x=0.9 ("fra venstre"), og for x=1.1 ("fra højre") 

Svar #3
25. august 2024 af Denstuderende25

Husk at det er når x nærmer sig 1. Grænseværdien er den værdi som funktionen går mod, når x går mod 1. Prøv evt. at plotte de tre funktioner, og at beregne deres værdier for x=1 samt for x=0.9 ("fra venstre"), og for x=1.1 ("fra højre") 

Men det er jo dette jeg har problemer med. Jeg er lige startet med grænseværdier, så jeg ved ingenting om det.

Brugbart svar (0)

Svar #4
25. august 2024 af jl9

Prøv først og beregn g(1) i b) som eksempel. Hvad får du resulatet af g(1) til at være?

Brugbart svar (0)

Svar #5
25. august 2024 af StoreNord

#3    Du kan tegne funktionerne med Geogebra.
         Hvis du ikke har det, kan du bruge det online på Geogebra.org.
         Du kan logge på med en Google-konto.

Brugbart svar (0)

Svar #6
25. august 2024 af ringstedLC

"NB: Hvis der skal være en grænseværdi, så skal funktionen nærme sig den samme værdi for x gående mod 1 fra højere og for x gående mod 1 fra venstre."

kunne have været:

NB: Der er kun en grænseværdi, hvis funktionsværdien nærmer sig den samme værdi for x gående mod 1 fra venstre og for x gående mod 1 fra højre

a)

Vedhæftet fil:_a.png

Brugbart svar (0)

Svar #7

b)

Vedhæftet fil:_b.png

Brugbart svar (0)

Svar #8

c)

Vedhæftet fil:_c.png

Brugbart svar (0)

Svar #9
25. august 2024 af SuneChr

# 1 ad c)
h(x) er defineret for x ≥ 1 .
h(1) = 0 som også er grænseværdien for x → 1+  men x kan ikke gå mod 1-
Reglen om, at funktionen kun har en grænseværdi, hvis x skal gå mod 1 fra begge sider med samme
grænseværdi, gælder så ikke her.
Grænseværdi må ikke bevises eksistensen af alene med et grafisk billede, men kan understøtte
den teoretisk beregnede.
(Indlægget skrevet samtidig med # 8).

Svar #10
26. august 2024 af Denstuderende25

Tusinde tak for hjælpen

Skriv et svar til: Grænseværdier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.