Matematik

Andengradspolynomium

04. september kl. 16:28 af laer5308 - Niveau: A-niveau

Jeg har sagt, at toppunktet er (-2, 3), da jeg tog udgangspunkt i formlen: a * (x -h)^2 + k.

Jeg ved dog ikke, hvordan jeg skal argumetere for, at fortegnet for diskriminanten d er negativt. 

Opgaven er vedhæftet nedenfor.

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. september kl. 16:46 af oppenede

d er negativ, fordi forskriften ikke kan give 0 (se på den yderste operation i forskriften)

Brugbart svar (0)

Svar #2
04. september kl. 16:52 af peter lind

En voksende funktion med nindstværdien 3>0 kan ikke skære x aksen og dermed ikke have en løsning p(x)=0

Brugbart svar (0)

Svar #3
04. september kl. 16:56 af MentorMath

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #4
04. september kl. 18:41 af ringstedLC

Brugbart svar (0)

Svar #5
04. september kl. 18:51 af ringstedLC

a)

\begin{align*} T:\bigl(x_T,y_T\bigr) &= (-2,3) \end{}

b)

\begin{align*} f(x) &= 1\cdot(x+2)^2+3 \\&=x^2+4x+7 \\ d &= 4^2-4\cdot 1\cdot 7 \\d &=-12 \\d &< 0 \end{}

Brugbart svar (0)

Svar #6
04. september kl. 19:01 af Anders521

Argument 1) Med den ledende koefficient a > 0 er parablen til f konveks (grenene vender opad) og da toppunktet T(-2,3) ligger over x-aksen, vil parablen ligeledes ligge over x-aksen. Derfor må diskriminanten d  være negativ.

Argument 2) Med y-koordinaten til toppunktet gælder der, at 3 = -d/4a  ⇔ 12a = - d. Da a = 1 haves ligningen 12 = - d. På venstreside har du det positive tal, 12.  For at ligningen skal være sand, må højreside ligeledes være postiv. Tager du højde for fortegnet for d, må d derfor være negativ.  

Brugbart svar (0)

Svar #7
05. september kl. 13:39 af M2023

#0. Du behøver ikke at bruge formelsamlingen.

a) Det ses, at funktionen er et andengradspolynomium eller en parabel. Det ses endvidere, at f(x) > 0 for alle x, og at grafen derfor må vende grenene opad. Man skal derfor finde dens minimum. Dette antages for (x+2) = 0 ⇔ x = -2, og toppunktet er derfor (-2,f(-2)) = (-2,3).

b) Da f(x) > 0 for alle x, så har f(x) = 0 ingen løsning, og derfor må der gælde, at d > 0, da diskiminanten for en andengradsligning er større end 0, når andengradsligningen ikke har en løsning eller rod.

Brugbart svar (0)

Svar #8
05. september kl. 15:50 af Anders521

Rettelse til b) i #7

Da f(x) > 0 for alle x, så har f(x) = 0 ingen løsning, og derfor må der gælde, at d <  0, da diskiminanten for en andengradsligning er mindre end 0, når andengradsligningen ikke har en løsning eller rod.

Brugbart svar (0)

Svar #9
11. september kl. 11:28 af M2023

#8. Det er rigtigt, jeg byttede om på det i #7.

Skriv et svar til: Andengradspolynomium

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.