Fysik

Knudeløsskæring

21. september 2024 af yyyyyyyyyyyy - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

jeg kan ikke helt gennemskue, hvilken understøtningstype vi har her på højre side (den runde). Jeg håber nogle kan hjælpe. Billedet er vedhæftet.

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. september 2024 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #2
21. september 2024 af peter lind

find retningerne af snorene. Kald størelsene af kræfterne Fi. lav et eller andet kordinatsystem. Så er kraftvektorene Fi(cos(v), sin(v) ). Da det er et stabilt system er summen af kræfterne og kræftmomenterne 0.Det giver nogle lineære ligninger i Fi, som du må løse.

Du skriver at du går i 3g  og går på universitet. Det kan ikke begge være rigtig. Ret dem.

Brugbart svar (0)

Svar #3
22. september 2024 af StoreNord

Du ser en stiv konstruktion, der til venstre er hængslet i et fast punkt, A.
Til højre har den en rulle, der hviler løst på en skrå flade, som kunne være juster-bar.
Lige nu ser konstruktionen ud til at være vandret.
https://en.wikipedia.org/wiki/Equilateral_triangle

Svar #4
22. september 2024 af yyyyyyyyyyyy

#svar 2
undskyld har vidst glemt at opdatere det, men tænker heller ikke det er det største problem 

Svar #5

#svar 3
vil du så mene, at det er en bevægelig simpel eller bevægelig indspænding?

Brugbart svar (0)

Svar #6
22. september 2024 af peter lind

Der står at alle trekanter er ligebenet. Det kan de ikke være, hvis det ene hjørne er bevægelig.

Brugbart svar (0)

Svar #7

#6    Ligeside-dede  :-)

Brugbart svar (1)

Svar #8
22. september 2024 af M2023

#0. Jeg er ikke sikker på, hvad de spørger om, men jeg har beregnet kraften i C, FC. Sidelængden i en trekant kaldes S. Nedenstående tegning er lavet i Geogebra. Drejningsmomentet om A giver:

(S/2)·2 kN + S·8 kN + (3·S/4)·4 kN = 2·FC ⇔ 

FC = 7,5 kN

Vedhæftet fil:kræfter.png

Svar #9

Så hvis jeg forstår det rigtigt, skal der være en lodret reaktionspil ved C?

Brugbart svar (0)

Svar #10

Jeg melder pas.

Brugbart svar (1)

Svar #11
22. september 2024 af Eksperimentalfysikeren

Alle kræfter i stængerne skal findes.

Ordet "truss" fortæller, at stængerne kun overfører træk- og trykkræfter. Ved knuderne kan stængerne dreje vilkårligt, så det, der sikrer, at gitteret ikke ændrer form, er trekantstrukturen.

Man kan opstille en række ligninger, der beskriver, at

1) summen af kræfterne i en knude er 0, da knuden ellers vil være accelereret

2) det samlede moment om hver knude er 0, da knuden ellers vil have en vinkelacceleration

3) den kraft, der virker på den ene ende af en stang er lig med minus den kraft, der virker på den anden ende af stangen

4) de to kræfter, der virker på stangen er parallelle med stangen

Stiller man disse ligninger op med de kræfter, der påvirker stængerne som ubekendte, får man et stort ligningssystem, som man kan løse og finde kræfterne.

Der findes en anedn måde.

Man udser sig simple sammenhænge og løser dem. Derefter kan man bruge løsningen til at finde nye simple sammenhænge, som man kan løse.

#8 har vist en god start. Gå videre her fra ved at se på kræfterne i C. Rullen i C kan kun give en kraft, der er vinkelret på den skrå flade. Der skal altså være en vandret kraft, der sammen med den lodrette kraft giver en kraft vinkelret på fladen. Benyt kræfternes parallellogram til at finde denne kraft.

I A findes den lodrette kraft på gitteret på samme måde som i #8 eller der benyttes, at den fundne lodrette kraft i C og den lodrette kraft i A tilsammen skal have samme størrelse som den totale belastning. Den vandrtte kraft i A skal have samme størrelse som den vandrette kraft i C, men modsatrettet. Ellers accelereres gitteret i vandret retning.

Se nu på stangen AE. Hvis den fjernes, vil den højre del ikke kunne holdes oppe, da stangen AB ikke kan give en lodret kraft i B. Det betydr, at kraften i AE må være et træk, der giver et moment, der kan holde E på plads. Det er enkelt at finde det moment, der søger at få E nedad. Momentet, der skyldes kraften i AE har en arm, der står vinkelret på AE og gra fra C til skæring med linien gennem AE.

Jeg har her skitseret metoden. Gå selv videre. Skriv gerne igen.

Brugbart svar (1)

Svar #12
22. september 2024 af Eksperimentalfysikeren

#9 glemte jeg. Der skal være en reaktionspil, der er vinkelret på den skrå flade. Denne kraft er summen af den lodrette og en vandret kraft. Find den vandrette kraft.

Brugbart svar (1)

Svar #13
23. september 2024 af M2023

#11. Man finder normalkraften i C, FN,C, på følgende måde:

Den ses at være dobbelt så stor som FC.

Vedhæftet fil:kræfter-2.png

Svar #14
24. september 2024 af yyyyyyyyyyyy

Mange tak for hjælpen, jeg prøver mig frem!!

Skriv et svar til: Knudeløsskæring

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.