Matematik
Determinant
Heyy, jeg ved ikke helt, hvor jeg skal starte fra i denne opgave (vedhæftet). Håber nogle kan hjælpe :))
Svar #2
06. oktober 2024 af peter lind
Determinant(V*A*V-1)= determinant(V)*determinant(A)*determinant(V-1) = ?
Svar #4
06. oktober 2024 af yyyyyyyyyyyy
Så hvordan skal jeg gøre det helt præcist, hvis man sætter matricen ind?
Svar #6
06. oktober 2024 af M2023
#4. Det som jeg tror: Determinant(V*A*V-1) = determinant(V)*determinant(A)*determinant(V-1) = determinant(V)*determinant(V-1)*determinant(A) = determinant(I)*determinant(A) = determinant(A) = 2·4·(-1)·1 = -8.
Svar #9
07. oktober 2024 af SuneChr
Der gælder vel
både V - 1(AV) = ( ... )
og (V - 1A)V = ( ... )
og at med denne faktororden ikke nødvendigvis gælder, at VV - 1 eller V - 1V "ophæver hinanden" ?
Svar #11
07. oktober 2024 af yyyyyyyyyyyy
Vil det så ikke beregnes som #6 ?
For der ophæves V-1V til In ?
Svar #12
07. oktober 2024 af peter lind
Ja. Du skal være opmærksom på at A*V ≠ V*A altså at matrixmultiplikation ikke er kommutativ; men at determinanten(A*V) = Determinanten(A)*determínanten(V) er kommutativ
Iøvrtigt er det en meget vigtig transformatio af A, idet den bruges til skift af basis. V angiver en matriks, som har som input den gamle basis som output den nye basis. V-1 går så den modsatte vej med input den nye basis og output den gamle basis. Matrisen V*A* V-1 virkning er så: En vektor i den nye basis ganges på V-1 og leverer så vektoren til A i det gamle sysem. Ganges den på A får man så billevektoren i det gamle system. Billedvektoren af A i det gamle system bliver så af af V transformeret til det nye system. Resultat er altså at V*A*V-1 at den angiver samme billede men i det nye koordinatsystem
Svar #13
07. oktober 2024 af M2023
#6. Vi er vel enige om, at det(VAV-1) = 2·4·(-1)·1 = -8.
Vi er også enige om, at det(V)·det(V-1) = 1.
Dermed er vi enige om, at det(A) = det(VAV-1) = -8. Hvor opstår uenigheden?
Svar #14
07. oktober 2024 af peter lind
Det var et svar til #11. Der skriver han at det ophæves af at V*V-1 = In. Det gør det ikke fordi V*V-1 står ikke nogen steder. Han er åbenbart ikke klar over at matrixmultiplikation ikke er kommutativ.
Skriv et svar til: Determinant
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.