Matematik

Aflevering

09. oktober 2024 af nath2305 - Niveau: B-niveau

Hej

Er lige startet på Stx, har generalt haft svært ved Matematik udover ham jeg havde fra 7-9 klasse.

vi er igang med at lære omkring Mapel m.m af alle de programmer man bruger i gymnasiet da jeg har svært ved at finde ud af det og vores lærer er meget forvirende og derfor ikke forklare ordenligt.

Vil jeg høre om det var en sød en herude der måske vil kigge min aflvereing igennem og se om jeg er helt på ude bane

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. oktober 2024 af Amatøren

Hej nath2305

Jeg synes overordnet at du har gjort et fint stykke arbejde med afleveringen, taget i betragtning at du lige er startet i gymnasiet.

Jeg er ikke selv den største haj til Maple, men der er et par ting du kunne ændre. 

I opgave 1, spørgsmål c) ville man (i stedet for at sige at det er en meget præcis linje hele vejen igennem) ofte sige at der er en tilnærmelsesvis lineær sammenhæng mellem højden og prisen, da punkterne ligger pænt omkring en ret linje.

I opgave 1, spørgsmål e) skal du bruge regressionsforskriften. Dit svar er korrekt, men jeg ville regne det ud - også så din metode fremgår klart.

Altså f(70) = 6,75·70 + 256,20 = ...

f) Jeg får resultatet til 110 cm. 

Vi skal løse ligningen f(x) = 1000 ⇔ 6,75x + 256,20 = 1000 ⇔ x = ...

Slutteligt; i spørgsmål g) har du skrevet at a er startværdien og b er hvor meget den stiger. 

Jeg går ud fra at regneforskriften for regressionen du har fået i Maple har formen f(x) = a + b·x.

Normalt (i al fald indenfor Europa) er der konvention for at skrive en ret linje på formen f(x) = a·x + b, hvor a er hældningskoefficienten og b er funktionsværdien f(0).

Hældningskoefficienten er altså (løst sagt) den afstand vi enten skal gå op eller ned for igen at "ramme" grafen, når vi går 1 til højre på x-aksen. Altså er hældningskoefficienten et mål for hvor hurtigt funktionen vokser eller aftager.

Koefficienten b (nogle betragter b som en konstant) er altså y-koordinaten til grafens skæringspunkt med y-aksen. 

I dette tilfælde ses at a, b > 0, idet funktionen er voksende og skærer den positive halvdel af y-aksen.

_____________________________________________________________________________________

Endnu engang; du har gjort et godt stykke arbejde med afleveringen, så jeg vil bestemt ikke mene at du er helt på udebane. 

Brugbart svar (0)

Svar #2
09. oktober 2024 af Anders521

#0 Afleveringen ser fin ud. 

Hvis det blot er mening at give facit til delopgaver, så er de tre første rigtige.  I d) har du ikke lavet et residualplot, men et punktdiagram med manglende x-akse. Brug funktionen plotResidualer( ) som du finder i Gym-pakken. Gør du det, skulle du gerne få figuren nedenfor

Vedhæftet fil:Residuals.png

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. oktober 2024 af Anders521

#0 Som der nævnes i #1 skal du i e) bruge regressionsforskriften til at bestemme en funktionsværdi. I Maple skal du navngive regressionsmodellen f.eks. p, hvorefter du kan bruge den til at bestemme p(70). Se flg. billede. 

Den første linje navngives modellen. Det sker ved at skrive p(x) :=  Efter lighedstegnet skrives udtrykket for modellen og til sidste tilføjes et kolon, så Maple ikke returnerer et udskrift af det du lige har skrevet. I næste linje er du nu klar til bruge modellen. Maple ved at p(70) betyder du ønsker at bestemme en funktionsværdi ved brug af modellen p med x = 70. Trykker du Enter (med PC), Command (med Mac) på tastaturet eller som en tredje mulighed, trykker du udråbstegnet i ikon-linjen vil du så svaret til p(70) . 

Vedhæftet fil:Function value.png

Skriv et svar til: Aflevering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.