Matematik

diffrentalregning + tangent

22. oktober 2024 af hfstudentt - Niveau: B-niveau

Nogen der kan hjælpe med denne opgave. Det jeg ikke helt forstår er det med, at jeg skal tegne en tangent og deraf finde hældningen for tangenten - men jeg skal vel tegne flere tangenter for hvert af punkter. I så fald hvordan tegner jeg dem, er lidt i tvivl om hvilken vej selve linjen aka tangent skal vende :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. oktober 2024 af jl9

Brugbart svar (0)

Svar #2
22. oktober 2024 af mathon

Indtegn tangenterne i alle punkter A, B, C ... G
og sammenlign tangenternes hældninger, så godt som  det er gørligt.

Brugbart svar (0)

Svar #3
22. oktober 2024 af jl9

Oplyses der en forskrift for funktionen f i opgaven?

Brugbart svar (0)

Svar #4
22. oktober 2024 af Eksperimentalfysikeren

En tangent har samme hældning som kurven i røringspunktet.

Eksempel: Tangent i B.

Læg en lineal, så du kan teggne en linie gennem b og sådan, at du enten ikke kan se noget af kurven tæt med B (linealen til højre for B), eller så du kan se kurven på begge sider af B (linealen til venstre for B). 

Hvis du drejer linealen lidt, vil linien skære kurven tæt ved B og så er der ikke tale om en tangent, men en sekant.

Du kan gøre det samme ved de andre punkter undtagen D. Her skal du lægge linealen så den følger kurven bedst muligt lige i nærheden af D.

Brugbart svar (0)

Svar #5
22. oktober 2024 af SuneChr

Man bør bemærke punktet E på grafen, som ser ud til at ligge ved x = 2 , og at en vandret tangent
ligger en anelse til højre for E. Funktionen skulle, ved denne betragtning, da være aftagende i E.

Skriv et svar til: diffrentalregning + tangent

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.