Fysik
Eftervisning af uafhængighedsprincippet
Hej:)
Jeg er i en opgave blevet bedt om at eftervise, at uafhængighedsprincippet gælder. Dertil har jeg lavet et skråt kast, som jeg har tracket i LoggerPro, dog ved jeg ikke, hvordan jeg beviser, at uafhængighedsprincippet gælder, når det kommer til teorien og hvilke formler man bruger til at eftervise teorien. Jeg er heller ikke helt klar over, hvor detaljeret det skal være og heller ikke hvilke grafer jeg skal bruge til at eftervise det.
Jeg håber, at der er nogen der kan hjælpe, da det haster en smule - på forhånd tak:)
Svar #2
17. november 2024 af STX2326
Men hvordan kommer man frem til dette, når man skal forklare teorien bag? Jeg forstår det nemlig som at jeg skal komme frem til formlerne:
x(t)=v0*cos(O)*t
y(t)=-1/2*g*t2+v0*sin(O)*t+y0
Og at jeg derfra skal komme frem til formlen for kasteparablen, altså:
y(x)=-g/(2*v02*cos2(O))*x2+tan(O)*x+y0
Svar #4
Mange tak for hjælpen, men hvordan kommer man rent teoretisk frem til y(t)=-1/2*g*t2+v0*sin(O)*t+y0?
Svar #5
17. november 2024 af mathon
Bevægelsen langs x-aksen er uaccelereret.
Bevægelsen langs y-aksen er accelereret med konstant accelerarion i tyngdefeltet.
Svar #6
Så når jeg i min teori skal beskrive dette, kan jeg skrive, at bevægelsen som går vandret er konstant, da den ikke bliver påvirket af nogle kræfter og at bevægelsen som er lodret er under konstant acceleration, fordi den kun påvirkes af tyngdekraften og at man derfra bruger stedfunktionen: s(t)=1/2*a0*t2+v0*t+s0?
Svar #8
Jeg er endnu ikke lært om integralregning, så tror du at jeg bare kan skrive det i svar #6?
Svar #9
som er din stedfunktion
s(t) = 1/2*a0*t2 + v0*t + s0
med én ændret variabel.
Svar #13
Men kan jeg så godt sige at a0 bliver til -g, fordi den eneste kraft der påvirker den lodrette bevægelse er tyngdeaccelerationen, hvilket trækker objektet i en negativ retning? Og at -g er en konstant ligesom a0?
Svar #14
men bemærk i
s(t) = 1/2*a0*t2 + v0*t + s0
er y-aksen orienteret nedad
medens i det skrå kast
er y-aksen orienteret
opad, hvilket giver
fortegnsforskellen.
Svar #15
Mange tak for hjælpen, det giver meget bedre mening nu:)
Men skal accelerationen ikke være lig med tyngdeaccelerationen, altså 9,82, hvis forsøget var udført til perfektion, eller er det mig der har misforstået noget?
I LoggerPro har jeg nemlig tegnet grafen for y og er accelerationen af objektet så lig med a i andengradsligningen ganget med 2?
Skriv et svar til: Eftervisning af uafhængighedsprincippet
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.