Matematik
f(x)=x^2 * e^x
Hvordan løser jeg f'(x)=0 når f(x)=x^2 * e^x
Svar #1
19. november 2024 af Søren2208
produktreglen siger: d/dx (f(x) * g(x)) = f'(x) * g(x) + f(x) * g'(x)
i dit eksempel er det: d/dx (x^2 * e^x) = 2x * e^x + x^2 * e^x
så har du en ligning: 2x * e^x + x^2 * e^x = 0
så kan du måske regne ud at passer fint hvis du sætter x = 0
Svar #4
19. november 2024 af Søren2208
ved den tykkeste søndagssovs! du har sgu ret
2x * e^x + x^2 * e^x = 0 kan laves om til:
e^x * (x^2 + 2x) = 0
og hvis man sætter -2 ind så bliver det til
e^(-2) * (-2^2 + 2*2)
e^(-2) * (4 + (-4))
e^(-2) * 0
0
jeg ved ikke hvordan man ville finde løsningen uden "bare at tænke logisk" og prøve tal der passer, og du må undskylde hvis mine svar er for åbenlyse, men jeg går stadig kun i 10. og har ikke meget erfaring.
jeg håber jeg kunne hjælpe :)
Svar #6
20. november 2024 af Amatøren
"jeg ved ikke hvordan man ville finde løsningen uden "bare at tænke logisk" og prøve tal der passer, og du må undskylde hvis mine svar er for åbenlyse, men jeg går stadig kun i 10. og har ikke meget erfaring."
Hvis du går i tiende klasse (og selv har skrevet og udformet svaret i #1), så er det imponerende! I så fald, well done :)
"jeg ved ikke hvordan man ville finde løsningen uden "bare at tænke logisk" og prøve tal der passer"
I disse tilfælde vil man typisk gøre som vist i #5 hvor man "sætter faktorerne ex og x udenfor en parentes".
Der er en lille bemærkning ment i bedste henseende (jeg er klar over at du går i tiende klasse, så det er der ingen skam i ikke at vide)
-22 = -1·(22) = -1·22 = -1·2·2 = -1·4 = -4, mens
(-2)2 = -2·(-2) = 4.
En anden pertentlighed er at sætte lighedstegn imellem udtrykkene når du gør prøve:
e-2·((-2)2 + 2·(-2))
= e-2·(4 + (-4))
= e-2·0
= 0,
hvilket er det samme som at sige at udsagnet
(e-2·((-2)2 + 2·(-2)) = 0) ⇔ (e-2·(4 + (-4)) = 0) ⇔ (e-2·0 = 0) ⇔ (0 = 0), er sandt.
Igen; alt dette er absolut småting når du endnu ikke går i gymnasiet
Skriv et svar til: f(x)=x^2 * e^x
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.