Fysik

dopplerefekt

25. november 2024 af lulp - Niveau: C-niveau

Hej derude er der nogen som kan give mig en nem forklaring på hvad dopplerefekten er?

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. november 2024 af Moderatoren

Hvis du googler "dopplereffekten", så finde du en masse gode forklaringer, som hjælperne herinde nok ikke kan forklare meget bedre. Hvis du er i tvivl om noget, så kan du bare spørge, så kan hjælperne sikkert hjælpe dig.

Svar #2
25. november 2024 af lulp

har prøvet men hver gang jeg har googlet det og forklar min lære det siger han det jeg forklar er forkert

Brugbart svar (0)

Svar #3
25. november 2024 af Moderatoren

Hvad har du sagt eller skrevet?

Svar #4

har sagt at fx jo længer væk en ambulance den er jo større et lydbølgerne

Brugbart svar (0)

Svar #5
25. november 2024 af mathon

&4
Det er meget upræcist.

Brugbart svar (1)

Svar #6
25. november 2024 af mollyy

Hej! Her er mine noter om Dopplereffekten fra fysik C:

Dopplereffekt

Når et objekt, der udsender bølger, bevæger sig mod os, bliver frekvensen højere, og bølgelængden mindre. Hvis det er lydbølger, vil tonen altså være lysere. Hvis det er lysbølger, vil farven blåforskydes. (Fordi den blå farve har kortere bølgelængder.)

Når et objekt, der udsender bølger, bevæger sig væk fra os, bliver frekvensen lavere, og bølgelængden lavere. Hvis det er lydbølger, vil tonen altså være dybere. Hvis det er lysbølger, vil farven rødforskydes. (Fordi den røde farve har længere bølgelængder.)

Eksemplet med ambulancen handler om, at når ambulancen bevæger sig tættere på dig, presses lydbølgerne sammen, hvilket forkorter bølgelængderne og gør lyden af sirenen lysere. Når ambulancen bevæger sig væk fra dig, udtsrækkes lydbølgerne, og tonen af sirenen vil være dybere. Har vedhæftet en tegning, min fysiklærer har lavet, haha

Brugbart svar (0)

Svar #7

Lyd
          \large \begin{array}{lllllll} f_o \textup{ og } v_o\textup{ er henholdsvis frekvens og hastighed observeret af iagttageren}\\ \textup{i forhold til udbredelsesmediet}\\\\ f_s \textup{ og } v_s\textup{ er henholdsvis frekvens og hastighed set fra senderen/lydkilden}\\ \textup{i forhold til udbredelsesmediet}\\\\\\ \large \qquad \qquad \qquad \qquad f_o=f_s\cdot \frac{1\pm\frac{v_o}{v}}{1\mp\frac{v_s}{v}}\\\\\\ \textup{I \textbf{t\ae lleren} anvendes +tegnet, n\aa r den observerende bev\ae ger sig mod lydkilden, og -tegnet anvendes, }\\ \textup{n\aa r den observerende bev\ae ger sig v\ae k fra lydkilden.}\\\\ \textup{I \textbf{n\ae veren} benyttes -tegnet, n\aa r lydkilden bev\ae ger sig henimod den observerende, og +tegnet }\\ \textup{benyttes, n\aa r lydkilden bev\ae ger sig v\ae k fra den observerende.} \end{}

Brugbart svar (0)

Svar #8

Læselig størrelse:

f_o=f_s\cdot \frac{1\pm\frac{v_o}{v}}{1\mp\frac{v_s}{v}}

Svar #9

tusind tak til jer alle som der har hjulpet mig

det sætter jeg stor pris på

Skriv et svar til: dopplerefekt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.