Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)
Er det her en god ide - kom gerne med bedre mere originale ide hvis i har nogen.
SRP - ide
Hej... :)
Hvad synes i om den her ide som SRP emne:
Psykologi: hvordan barndommens oplevelser, især stress og omsorgssvigt, påvirker hjernens udvikling og adfærd.
Bioteknolgoi: Hvordan stresshormonet kortisol spiller en central rolle i barnets følelsesmæssige og kognitive udvikling. Der vil være fokus på hjernen.
Jeg er lidt i tvivl omkring det med kortisolniveauet. Jeg har forsøgt at undersøge, hvordan det måles, men har kun fundet frem til, at det typisk sker gennem spyt- eller blodprøver. Jeg vil gerne inkludere et forsøg i mit projekt, men er usikker på, om det er muligt at lave et forsøg, der passer til dette emne.
Svar #1
28. november 2024 af trnnlsn888 (Slettet)
spændende emne - og noget, som der åbenbart forskes en del i -
https://dpf.dk/produkt/den-saarbare-hjerne/
det er nok ikke helt ligetil at komme til at undersøge spytprøver fra omsorgssvigtede børn - måske kan du finde et studie med nogle resultater, som du så kan sammenligne med nogle målinger, som du selv foretager
der omtales et forsningsprojekt i bogen, som måske kan bruges eller som du kan søge videre på -
https://ipaper.ipapercms.dk/DanskPsykologiskForlag/Psykologi/den-saarbare-hjerne/?page=2
men skal du lave et forsøg eller er det bare noget, som du gerne vil?
Svar #2
28. november 2024 af Amatøren
Hej med dig!
Det er et stort, komplekst emne med en betydelig mængde stof at dykke ned i og som strækker sig over/ er relevant indenfor flere videnskaber/fag. Med det sagt tror jeg bestemt det er et emne der kan danne grundlag for en god SRP, -især hvis det er et emne som også har din interesse.
Hvad angår litteraturen, kan du eventuelt også prøve at lave en søgning på Robert Sapolsky. Han er professor i neurobiologi og forsker i den menneskelige adfærd/de menneskelige adfærdsmønstre med fokus på de faktorer der ligger bag.
Meget af den litteratur han har udgivet er vist på et akademisk niveau, så jeg ved ikke hvorvidt det er at skyde over målet. Såfremt det gerne må blive svært, har han i al fald (mig bekendt) udgivet en del litteratur på området.
Der ligger ligeledes en række (af hans) forelæsninger fra Stanford University på YouTube, omhandlende den mennekelige adfærd med fokus på hvordan de opvækstmæssige betingelser spiller en afgørende rolle. Herunder hvordan f.eks problematiske oplevelser i barndommen, omsorgssvigt og stress påvirker ens udvikling fra barn til voksen og ens adfærd senere hen i livet.
Jeg ved ikke om du overhovedet kan bruge noget af det, men jeg ved i hvert fald fra min egen gymnasietid at der var et par stykker fra klassen der fik fri fra undervisningen, for at kunne følge forelæsninger på universitetet. På nuværende tidspunkt hvor du er i tvivl om hvilket emne du skal vælge, kan du måske også bruge forelæsningerne til tidligt i forløbet at se om emnet lader til at være det rette eller ej.
Link: https://www.youtube.com/playlist?list=PL848F2368C90DDC3D
Skriv et svar til: Er det her en god ide - kom gerne med bedre mere originale ide hvis i har nogen.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.