Matematik
Harmonisk svingning - Bevis?
Hej alle,
Som jeg nævnte i mit sidste opslag, skal jeg fremlægge om trigonometriske funktioner. I den forbindelse skal jeg bl.a. forklare harmoniske svingninger og redegøre for de tilhørende konstanter.
Jeg har netop set en video på YouTube, som jeg tror kan hjælpe mig, men jeg er lidt usikker på, om alt det, der bliver sagt, er helt korrekt , det virker måske lidt overfladisk nogle steder.
Er der nogen, der har tid til at se videoen (https://youtu.be/r3DPWkXkyU4?si=27SZKBDzo3uFjrmP) og give nogle kommentarer, hvis der er noget, der ikke stemmer, eller som bliver forklaret forkert?
På forhånd tak for hjælpen!
Svar #1
08. december 2024 af ringstedLC
Du har nok ikke fundet den "skarpeste" video til at forklare konstanterne. Men han får vistnok hakket sig rigtigt igennem dem.
A amplituden, en faktor på sinusfunktionen.
b vinkelfrekvensen, altså antal gange der roteres på enhedscirklen pr. tid.
d forskydningen i y-retningen.
Den sværeste er vel nok faseforskydningen c, især hvis den skal findes udfra en graf. Men hvis du husker at f (x-c) (c > 0) er en forskydning af f (x) med vektoren (c, 0) i x-aksens retning, og at b x + c = 0, så går det nok.
Repéter også hvordan maks./min. (ekstrema) bestemmes.
Svar #2
08. december 2024 af EnStressetElev
#1Du har nok ikke fundet den "skarpeste" video til at forklare konstanterne. Men han får vistnok hakket sig rigtigt igennem dem.
A amplituden, en faktor på sinusfunktionen.
b vinkelfrekvensen, altså antal gange der roteres på enhedscirklen pr. tid.
d forskydningen i y-retningen.
Den sværeste er vel nok faseforskydningen c, især hvis den skal findes udfra en graf. Men hvis du husker at f (x-c) (c > 0) er en forskydning af f (x) med vektoren (c, 0) i x-aksens retning, og at b x + c = 0, så går det nok.
Repéter også hvordan maks./min. (ekstrema) bestemmes.
Mange tak! Jeg følte også, at det blev lidt mærkeligt, da han skulle forklare faseforskydningen.
Skriv et svar til: Harmonisk svingning - Bevis?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.