Matematik

-2^2 eller (-2)^2?

14. februar 2025 af SkolleNørd - Niveau: B-niveau

hej

Jeg vil gerne være sikker på om det er korrekt, at "MATEAMTIK", så hvis der bare står -2^2 uden parantes så betyder det også parantes selvom der ikke er parantes?

Jeg har emlig lært i folkeskolen at -2^2 =-4 4 (kun, da det er -2*2) ) og at  (-2)^2 = 4 (da -2 * (-2) = 4 (kun) 

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. februar 2025 af mathon

\begin{array}{llllll} -2^2=-2\cdot 2=-4\\\\ (-2)^2=(-2)\cdot (-2)=4 \end{}

Svar #2
14. februar 2025 af SkolleNørd

Jeg fandt nogle der har havde løst følgende opgave hvor de løst for t når udtrykket = 0, er dette så forkert? (Der stod at matematisk betyder -2^ = 4, hvilket jeg synes er helt forkert
Vedhæftet fil:image.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #3
14. februar 2025 af AMelev

Regningsarternes hierarki
Først: Funktioner, fx ^2
Dernæst: · og /
Sidst: + og -

Parenteser bruges, når man vil gå mod hierarkiet fx - FØR ^2 (-2)2 eller + FØR ·
2 + 3·4 = 14, men (2 + 3)·4 = 20

Brugbart svar (0)

Svar #4
14. februar 2025 af StoreNord

Jeg synes ikke billedet viser    -2^ = 4

Svar #5

Jeg synes ikke billedet viser    -2^ = 4

Kig på de allersidste linje hvor der står jeg løser for t ved at sætte x(t)= 0

Svar #6

Regningsarternes hierarki
Først: Funktioner, fx ^2
Dernæst: · og /
Sidst: + og -

Parenteser bruges, når man vil gå mod hierarkiet fx - FØR ^2 (-2)2 eller + FØR ·
2 + 3·4 = 14, men (2 + 3)·4 = 20

Hvad mener du før før før?

Brugbart svar (0)

Svar #7
14. februar 2025 af Anders521

Med tilfældet + FØR · menes der nok at du først lægger til og derefter ganges der. Der gives et eksempel på dette: Med regnestykket (2 + 3)·4 = 20 lægges først tallene 2 og 3 sammen så du får summen 5 og så ganges den med tallet 4.

Med tilfældet - FØR ^2 menes der nok, at fortegnet for et tal skal tages i betragtning før det opløftes. Med eksemplet (-2)2 fortæller os, at tallet mellem parenteserne er negativ. Havde der ikke været parentes, ville tallet -22 svare til -(22).

Brugbart svar (0)

Svar #8
14. februar 2025 af Amatøren

#2 Det ser ikke ud til at være det rigtige bilag...

Du kan også opfatte tallet -2 som et udtryk eller så at sige et talnavn; netop -1·2.

Altså kan følgende regnestykke, -22, betragtes som -1·22. Eksponenten (funktionssymbolet) virker dermed på tallet 2, ikke tallet -2.

Svar #9

Kan en checke om opgaven er besvaret korrekt mht det men bare overordnet også?

Brugbart svar (0)

Svar #10

Det første skæringspunkt du finder, er forkert. Koordinaterne skal byttes om. De to andre er rigtige (dog mangler der parenteser).

Svar #11

Det første skæringspunkt du finder, er forkert. Koordinaterne skal byttes om. De to andre er rigtige (dog mangler der parenteser).#10

Det første skæringspunkt du finder, er forkert. Koordinaterne skal byttes om. De to andre er rigtige (dog mangler der parenteser).

Hvorfor skal de byttes om?
Der er blevet gjort de præcis samme steps for begge både på x-aksen og y-aksen?
Og er grunden til at den ramme y to gange fordi den laver et sving eller lignende og ikke er ligesom en andengradspolynonim, eksponentiel/lineær funktion?

Svar #12

Det første skæringspunkt du finder, er forkert. Koordinaterne skal byttes om. De to andre er rigtige (dog mangler der parenteser).#10

Der er blevet gjort de præcis samme steps for begge både på x-aksen og y-aksen?
Og er grunden til at den ramme y to gange fordi den laver et sving eller lignende og ikke er ligesom en andengradspolynonim, eksponentiel/lineær funktion?

Og er det med +-2 korrekt?

Brugbart svar (0)

Svar #13

Du starter jo med at løse ligningen y(t) = 0. y-koordinaten til dit første skæringspunkt kan så ikke være 5.

Brugbart svar (0)

Svar #14
14. februar 2025 af StoreNord

Et billede siger mere end 1000 ord.

Vedhæftet fil:Dokument1.pdf

Skriv et svar til: -2^2 eller (-2)^2?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.