Matematik
Bestemme a og b
Er der nogle der kan hjælpe med hvordan jeg kan løse denne? Jeg har aldrig lavet noget opgave ligesom den, så er ret stuck og har prøvet lidt forskelligt, men ender med at se helt forkert mht svar og de betingelser der er.
Svar #1
14. februar 2025 af StoreNord
f(x) er en sammensat funktion og skal differentieres på en særlig måde- Se formelsamlingen.
Alternativt kan du omskrive f(x) til en treleddet størrelse, og så differentiere ét led ad gangen.
Svar #2
14. februar 2025 af AMelev

Ligning 1: f '(0) = 2b. Differentier f(x), indsæt x = 0 i f '(x) og sæt resultatet = 2b
Ligning 2: f(1) = 4. Indsæt x = 1 og sæt resultatet = 4
Bestem a ud fra Ligning 1, indsæt i Ligning 2 og bestem b (< 0).
Svar #3
14. februar 2025 af SkolleNørd
Ligning 1: f '(0) = 2b. Differentier f(x), indsæt x = 0 i f '(x) og sæt resultatet = 2b
Ligning 2: f(1) = 4. Indsæt x = 1 og sæt resultatet = 4
Bestem a ud fra Ligning 1, indsæt i Ligning 2 og bestem b (< 0).
Differentieret, så bliver funntionen jo bare til at være 2(ax+b).?
Svar #5
14. februar 2025 af SkolleNørd
Nej. (f(a·x+b))' = a·f '(a·x+b)
Formel (44)
Formel 44 handler om vektorer, aå der er du helt væk og hvorfor skal a lige præcis skubbes udenfor parantesen? Det kunne ligeså godt være b.
Svar #6
14. februar 2025 af ringstedLC
#5 Ligesom os der hjælper af og til må hakke os igennem utallige stave- og andre skrivefejl i nogle spørgeres indlæg, kan vi også komme med en "ups" nu og da.
Men formlen er altså rigtig; det er formel (135). Hvis du ikke forstår, hvorfor det netop er a, der sættes udenfor parentesen, må du læse om differentiering af sammensatte funktioner.
Svar #8
16. februar 2025 af AMelev
#5 Du har angivet i din profil, at din uddannnelse er HHX, og det er så den formelsamling, jeg henviser til.
Hvis din profil er forkert, så se at få den rettet, så vi ikke skal spilde mere tid end højst nødvendigt.
Hvis pprofilen er rigtig, så få fat i formelsamlingen til hhx.
Svar #9
16. februar 2025 af SkolleNørd
Jeg er ikke helt med. Skal ledet axb anses som der er en potens med 2 i den øvre? Og his ja, hvorfor er det 2a*(a..) og olle med 2a+2x+2b?
Svar #10
Og hvorfor bliver det ikke f’(0)=2a^2 * 0 +2ab, så burde det jonat blive 2ab og ikke 2b, da det andet udtryk bliver multipliceret med 0 og bluver til 0+2ab?
Svar #11
16. februar 2025 af ringstedLC
Skal ledet axb anses som der er en potens med 2 i den øvre?
Du udtrykker dig noget uklart, men jeg forstår dog så meget, at du ikke ved hvad et led er:
er to led, ikke et led og slet ikke "ledet".
Hvis dit spørgsmål går på om funktionsforskriften er kvadratet på en toleddet størrelse, så ja!
Svar #12
Og his ja, hvorfor er det 2a*(a..) og olle med 2a+2x+2b?
Måske spørger du om dette:
Svar #13
Og hvorfor bliver det ikke f’(0)=2a^2 * 0 +2ab, så burde det jonat blive 2ab og ikke 2b, da det andet udtryk bliver multipliceret med 0 og bluver til 0+2ab?
Men det er jo også netop det, der gøres:
Svar #14
Men det er jo også netop det, der gøres:
Der er jo 2a tilbage på venstre side eller har jeg misforstået det fuldstændigt?
Skriv et svar til: Bestemme a og b
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.