Matematik
Hydrolyse - srp
Hej
Jeg har fået følgende som en del af min SRp-problemformulering: "
Jeg har en problemformulering, der er følgende:
Undersøg hvordan man kan bestemme reaktionsorden for en hydrolyse af en
estre.
Der er dog kun lavet et forsøf med tartrazin medd noget absorbans, men Hvordan kan jeg besvare dnne del uden data? Er der nogle, der kan give mig nogle råd eller kildder, som kan hjælpe mig på vej?
Svar #1
28. marts 2025 af mathon
Esterhydrolyse kræver tilsætning af syre eller base:
Blander man en ester med vand, skal man ikke forvente, at esteren i løbet af kort tid omdannes til carboxylsyre og alkohol. For at få reaktionen til at gå hurtigt, bliver man derfor nødt til at tilsætte enten syre eller base. Hvis man tilsætter syre, får man en såkaldt sur esterhydrolyse, og hvis man tilsætter base, får man en såkaldt basisk esterhydrolyse. Forskellen mellem sur og basisk esterhydrolyse er, at sur esterhydrolyse er en ligevægt, mens basisk esterhydrolyse ikke er en ligevægt...
Svar #2
28. marts 2025 af mathon
Det er vigtigt at understrege, at begrebet reaktionsorden vedrører eksponenterne i det ved forsøg
fundne hastighedsudtryk. Det er således helt forkert at tro, at reaktionsordenen for de reagerende stoffer
altid stemmer overens med de støkiometriske koefficienter i det tilhørende reaktionsskema.
Reaktionsordenen beskriver altså eksperimentelle resultater.
Svar #3
28. marts 2025 af mathon
De fleste kemiske reaktioner er et resultat af mange delreaktioner, der hver især har forskellige hastigheder.
Den langsomste af sådanne delreaktioner ('flaskehalsreaktionen') vil da være bestemmende for
bruttoreaktionens hastighed.
Svar #4
28. marts 2025 af mathon
Grafisk undersøgelse af reaktionsorden
Er A reaktant i en 1.ordens reaktion, gælder det, at
Kaldes koncentrationen af A til tiden nul for og til tiden t for
er den matematiske sammenhæng
Af dette udtryk fremgår det, at man kan undersøge om en reaktion er af 1. orden
ved at afbilde som funktion af tiden.
Hvis der herved fremkommer en ret linje, er reaktionen af 1. orden og hastighedskonstanten kan
aflæses som den numeriske værdi af den fremkomne rette linjes hældningskoefficient.
Skriv et svar til: Hydrolyse - srp
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.