Matematik

Normalfordeling: Blodtryk

29. marts 2025 af Zephyrine - Niveau: B-niveau

Jeg skal løse følgende opgave vha. et CAS-værktøj:

Vi regner med, at det systoliske blodtryk i den raske del af den voksne befolkning er normaltfordelt med middelværdi 122 og spredning 10.

En voksen person har forhøjet blodtryk, når det systoliske blodtryk er højere end 140.

a. Hvor stor en del af befolkningen lider af forhøjet blodtryk?

Jeg har skrevet følgende i mit program og har fået ca. 3,6%:

1 - pnorm(140, mean = 122, sd = 10)

[1] 0.03593032

Jeg ved dog ikke om jeg har løst den korrekt - jeg har antaget, at blodtrykket i den voksne befolkning er normalfordelt. Men i opgaven står der specifikt, "raske del af befolkningen", mens den samtidig beder mig om at beregne andelen, der har forhøjet blodtryk. Så jeg er i tvivl om, det jeg har fundet frem til, er løsningen?

Tak på forhånd.

Brugbart svar (1)

Svar #1
30. marts 2025 af peter lind

Så må du bare regne med at grundmængden er den raske del af befolkningen. Der er for eksempel ikke metaget mennesker, der lider af kræft

Brugbart svar (1)

Svar #2
30. marts 2025 af Anders521

#0 Ændrér opgaveformuleringen (blot gør læseren opmærksom på årsagen til ændringen)

Vi regner med, at det systoliske blodtryk i den raske del af den voksne befolkning er normaltfordelt med middelværdi 122 og spredning 10.

Brugbart svar (1)

Svar #3
31. marts 2025 af AMelev

#0 Stærkt spottet!

Du kan fx svare "Ifølge modellen lider 3.6% af den raske del af befolkningen af forhøjet blodtryk".

Hvis du vil gøre kraftigere opmærksom på uoverensstemmelsen i opgaveformuleringen, kan du tilføje
"men ud fra modellen kan man ikke udtale sig om andelen af hele befolkningen."

Skriv et svar til: Normalfordeling: Blodtryk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.