Fysik
Rumraketter
Jeg har lavet videoanalyse på en rumraket
jeg skal bestemme middelaccelerationen i brændetiden.
jeg har et fjerdegradspolynoium som regressionsligning (denne model havde bedst R2-værdi).
er det korrekt at sige, at denne model er måske bedre, ellere mere repræsentativ for virkeligheden, end et andengradspolynomium (da man her antager at accelerationen er konstant, som den jo ikke er).
Svar #1
28. maj 2025 af AngelOneOne
Hej,
Det korte svar er ja.
Et andengradspolynomium s(t) = at2+bt + c vil svare til en konstant acceleration, fordi:
v(t) = s'(t) = 2at + b → lineær hastighed
a(t) = s"(t) = 2a → konstant acceleration
I virkelighedens verden, specielt under brændetiden, ændrer accelerationen sig, blandt andet på grund af:
Øget hastighed og luftmodstand
Ændret masse (brændstoffet forbruges)
Varierende motorkraft
Et fjerdegradspolynomium er bedre som regressionsmodel fordi det:
Fanger en mere kompleks acceleration (a(t) varierer)
Tilpasser sig bedre til data (som det afspejles i en højerer R2-værdi)
Giver mulighed for en bedre og mere realistisk beskivelse af bevægelsen
Derfor beskriver den fjerdegradspolynomiske model rakettens bevægelse mere realistisk end en andengradspolynomisk model, da den fjerdegradspolynomiske model tillader en varierende acceleration i stedet for at antage, at accelerationen er konstant, som er tilfældet ved den andengradspolynomiske model. Dette stemmer bedre overens med de reelle fysiske forhold under brændetiden, og den højere R2-værdi bekræfter yderligere modellens bedre tilpasning til de observerede data.
/Angel
"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
“Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein
Svar #2
28. maj 2025 af peter lind
Rent umiddelbart er det rigtigt, men man skal være opmærksom på en ting. Hvis man bare forøger antallet af målinger til antallet af målinger, passer kurven præcis med de målte punkter og det stemmer ikke med virkeligheden, da der altid er måleusikkerhed. Man er nød til at foretage en mere kompleks analyse for at se om det rent faktisk er blevet bedre.
Skriv et svar til: Rumraketter
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.