Matematik

Notation

09. februar kl. 20:42 af Jens1514 - Niveau: Universitet/Videregående
Hej.

Et åbent udsagn benævnes eksempelvis ved p(x)..men hvad er notationen for et generelt udtryk?..For eksempel hvis man omtaler en førstegradsligning og man sætter udtrykket på venstre side lig med udtrykket på højre side..jeg har hidtil brugt udtryk A og B, således at notationen er:

A=B
...men jeg tænker der måske er en bedre måde at angive det på.

På forhånd tak.

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. februar kl. 20:55 af SuneChr

En førstegradsligning   a1x + b1 = a2x + b2  er et åbent udsagn p(x), som enten er sand eller falsk.
Løsningsmængden L til ligningen er lig med sandhedsmængden P for det åbne udsagn.
L = { x | a1x + b1 = a2x + b2 }           P = { x | p(x) er sand}

Svar #2
09. februar kl. 21:10 af Jens1514

Tak for svaret. Jeg tænkte nu mere på om der er et mere sædvanligt accepteret symbol for et matematisk udtryk?...jeg er nemlig ikke selv bekendt med et.

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. februar kl. 21:17 af SuneChr

p(x)  er det anerkendte symbol for ethvert (matematisk) udtryk, som kan sandhedsbedømmes.

Svar #4
09. februar kl. 21:29 af Jens1514

Jeps, symbolet for et åbent udsagn..men hvis jeg nu vil omtale det mere detajleret, i det tilfælde to udtryk sættet lig hinanden...jeg spørger ind til om der er et sædvanligt anvendt symbol for et matematisk udtryk(uden sandhedsværdi), men som kan være med til at danne et åbent udsagn:
Udtryk A=Udtryk B

Er der en bedre notation for "udtryk A"..?

Brugbart svar (0)

Svar #5
09. februar kl. 21:53 af SuneChr

Er der en bedre notation for "udtryk A"..?
Giv et konkret eksempel i det du har skrevet.
Det åbne udsagn ér  "Udtryk A = Udtryk B" . Lighedstegnet tilkendegiver, at det kan afgøres, om
udsagnet er sand eller falsk. Det er ikke givet, at udsagnet er sand p.g.a. lighedstegnet.
Det er vigtigt at skelne, hvad der er mængde, og hvad der er udsagn. Mængder og udsagn kan,
hver især, sammensættes i endeløse kæder.    

Svar #6
09. februar kl. 22:41 af Jens1514

Jamen, det jeg søger er jo netop en notation for det generelle udtryk...med andre ord så søger jeg en notation, i et generelt tilfælde, hvor det fremgår at q(x) er en ligning. Betegnelsen q(x) siger jo netop ikke noget om om q(x) er en ulighed, eller en ligning, medmindre jeg angiver det.

Lad os antage at q(x) er en ligning.

Det vil jeg gerne angive på en generel form,

altså på formen q(x):A=B, 

Det virker bare ikke rigtigt for mig at  anvende A og B som symboler for udtryk i denne forbindelse. A kunne eksempelvis være (2x-1)/3...men det er irrelevant hvad A konkret er, ....jeg søger et generelt accepteret symbol for det  udtryk A  repræsenterer..

Brugbart svar (0)

Svar #7
10. februar kl. 09:07 af Eksperimentalfysikeren

Det, du søger, er nok p(x) ≡ f(x) = g(x) hvor f(x) = a1x+b1 og g(x) = a2x+b2.

På tilsvarende måde: q(x) ≡ f(x)>h(x) hvor h(x) = Ax2 + Bx + C 

og r(x,y) ≡ t(x,y) = e(x,y), hvor t(x,y) = ax + by + c og e(x,y) = x2/s2 + y2/l2 - k2.

(t(x,y)=0 er en linie, e(x,y) er en elipse, r er sand for skæringspunkterne)

Svar #8
10. februar kl. 10:26 af Jens1514

Tak for svaret. Jeg kan sagtens se logikken i din tankegang. Det er slet ikke matematikken bag jeg har problemer med. det er KUN spørgsmålet om hvordan man angiver det generelle tilfælde med matematisk notation. Umiddelbart så er det jeg søger ikke notationen:

a1x+b1=a2x+b2

Problemet med denne ligning, i det generelle tilfælde, er  at den er for "pæn". Se, jeg ved godt at enhver førstegradsligning kan omskrives så den er ensbetydende med ovenstående førstegradsligning, men man kan sagtens opstille tilfælde hvor dette ikke er umiddelbart indlysende for den utrænede.  

Hvad med at blot at angive den generelle førstegradsligning som:

f(x)=g(x),

hvor f(x) og g(x) er to aritmetiske udtryk med en ubekendt, x, i første potens

Kunne det gå an?

Svar #9
10. februar kl. 10:28 af Jens1514

På forhånd tak for hjælpen:)

Brugbart svar (0)

Svar #10
10. februar kl. 14:57 af SuneChr

Du tænker muligvis på et åbent udsagn, ikke i én variabel, men i to variable, (som også beskrevet i # 7).
Udsagnet kan skrives med symbolet  p(x , y).
Lad os ta' et eksempel.
       p(x , y): x og y er hele tal, og x er et multiplum af y.
Der skal da gælde, hvis udsagnet er sandt:
     ∃ α ∈ Z :  x, y ∈ Z0   og  x = αy
p(x , y) kaldes en relation fra mængden af hele tal til mængden af multipla.

Svar #11
10. februar kl. 18:53 af Jens1514

Nej..men der er vist ikke noget bestemt symbol for det jeg søger..det bedste er nok ax+b.

Brugbart svar (0)

Svar #12
10. februar kl. 21:26 af SuneChr

Så lad mig da foreslå:

Lad R afbilde ind i , R \curvearrowright R , ved følgende afbildning/funktion:
    x, y ∈ R   x \curvearrowright y :     y = ax + b     eller   f (x) = ax + b
    Løsningsmængde La, bR2    =    { (x , y) ∈ R2 |  y = ax + b  (er sand) }

Jeg har ikke flere ideér til rådighed i relation til nærværende tråd.

Svar #13
10. februar kl. 23:24 af Jens1514

Du definerer den affine funktion fra de reelle tal ind i de reelle tal...

Jeg efterspurgte blot et godt symbol for et matematisk udtryk....

tak for den tid du har brugt på det;) 

Skriv et svar til: Notation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.