Fysik

Fordampningsvarme negativ?

23. maj 2017 af Regndyr - Niveau: B-niveau

Kan en fordampningsvarme godt være negativ? 
 

Og i følgende formler:
Q=-m*c*T
Q=-m*c*T (-m)

Nogen god grund til, at man nogen gange bruger -m i stedet for m? 

Håber i vil hjælpe!


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. maj 2017 af AngelOneOne

Hej,

Har nu aldrig hørt om noget der bliver koldere af at få tilført energi.Fordampningsvarme er et udtryk for den energi i form af varme, der skal til, for at fordampe et stof, når det er opvarmet til sit kogepunkt.

Mon ikke du tænker på fortætningsvarme - Et stofs fordampningsvarme er lig dets fortætningsvarme, som er den varmeenergi, der frigives/skal fjernes før et stof fortættes fra gasform til flydende form. Fortætningsvarmen er negativ da stoffet får fjernet/frigivet energi.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
23. maj 2017 af Regndyr

Jeg har disse to formler: Q=m*lf og Q=m*c*T --> m*lf=m*c*T --> lf=(-m*c*t)/m

Det var mest bare om fordampningsvarmen (l_f) godt kan være negativ når den isoleres. Hvis "Nej" er det så derfor man tager -m i stedet for m? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. maj 2017 af Jerslev

Hvor kommer dit minus fra i sidste omregning?
- - -

mvh

Jerslev


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. maj 2017 af AngelOneOne

Hej,

Du må have lavet en regnefejl - og dermed en fortegnsfejl:

Q=m\cdot l_{f} og Q=m\cdot c\cdot T dvs m\cdot l_{f}=m\cdot c\cdot T

Det må give:

\frac{m\cdot l_{f}}{m}=\frac{m\cdot c\cdot T}{m}

Hvilket må give

l_{f}=c\cdot T

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #5
23. maj 2017 af Regndyr

Jeg har følgende opgave (vedhæftet), hvor jeg skal beregne kuldesprayens fordampningsvarme. 

Jeg har taget udgangspunkt i, at der ikke sker nogen energi tilføjelse fra omgivelser = indtegnet tangens linjer for min. temperatur vækst, hvilket er -20 grader. Og zinkpladens specifikke varmekap. findes i databogen til 389 J/kg. 

Der er noget med at jeg skal bruge: deltaE=-deltaE, men jeg ved dog ikke hvorfor? 

Håber i vil hjælpe!


Brugbart svar (0)

Svar #6
24. maj 2017 af Jerslev

#5: Du er inde på noget af det rigtige. Hvis vi lader Q være varmeudveksling fra kuldespray og E være varmeudveksling fra zink-pladen fås, ved hjælp af termodynamikkens første hovedsætning, at

0 = Q + E <=> Q = -E.

Dette giver mening, da zinkpladen jo skal afgive lige så meget energi, som kuldesprayen skal bruge til at fordampe helt. Ved indsættelse af formlerne fås

Lf * m_spray = - c_Zn * m_Zn * delta T

Her er det væsentligt at pointere, at delta T < 0, da pladen jo køles af. Dermed ophæves det negative fortegn. Du får

Lf = - c_Zn * m_Zn * delta T / m_spray

Indsættes tal fra opgaven

Lf = -389 J/kg/C * 0,0864kg * (-18C) / 0,0021kg = 288 kJ/kg.

- - -

mvh

Jerslev


Svar #7
25. maj 2017 af Regndyr

Tak for hjælpen!


Skriv et svar til: Fordampningsvarme negativ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.