Debat

Idræt karakterer

17. maj 2005 af ninnacaroline (Slettet)
Jeg har tænkt lidt over hvad kriterierne i idræt er? Er der ikke nogle der kender dem ? Altså de kriterier lærerne går ud fra.
Jeg kunne nemlig godt tænke mig at undersøge lidt nærmere om min idrætskarakter nu også er helt fair.


//Ninna Caroline

Brugbart svar (2)

Svar #1
17. maj 2005 af Panille (Slettet)

Du skal vise forståelse for spillet, det er det vigtigste.

Svar #2
17. maj 2005 af ninnacaroline (Slettet)

hm. Min lærer dømmer nemlig på hvor _god_ man er til sporten.

Derfor gad jeg godt finde de præcise kriterier, så jeg kan sige 'hey hallo..'

men okey, det var 'en'.

Brugbart svar (2)

Svar #3
17. maj 2005 af Xabbu (Slettet)

Jeg tror ikke man kan sige at der er en præcis skala som der kan være i fx matematik. Idræt er meget svært at dømme, og karakteren skal vist ud fra reglerne sammensættes efter, evne, sammenspil, engagement mv.

Men idræt er et irriterende fag, specielt pga de karakterer som ofte slet intet siger, da vi jo ikke alle kan være gode til boldspil.

Svar #4
17. maj 2005 af ninnacaroline (Slettet)

#3 hm, okey. Det havde jeg lidt håbet på at der var.

Præcis. Karakterer i idræt burde virkelig afskaffes.

Brugbart svar (2)

Svar #5
17. maj 2005 af xyz (Slettet)

Min "nye" idrætslærer siger hun lægger vægt på 3 ting:

1. EVNE (som hun virkelig går op i)

2. Om man er aktiv.. (tror jeg nok)

den tredie kan jeg ikke rigtig huske, men tror det var noget med, om man havde interesse for faget eller sådan noget halløj..

Uanset hvad jeg gør, ligger jeg stadig på det samme.. såå

Brugbart svar (2)

Svar #6
17. maj 2005 af allan_sim

Det er faktisk ok at kigge på ministeriets hjemmeside. Der findes alle regelsæt og bekendtgørelser. Om idræt:

http://us.uvm.dk/gymnasie/almen/lov/bilag18.htm?menuid=150555

Brugbart svar (2)

Svar #7
17. maj 2005 af GogO (Slettet)

#3 "Men idræt er et irriterende fag, specielt pga de karakterer som ofte slet intet siger, da vi jo ikke alle kan være gode til boldspil."

øøøh!!!! alle kan heller ikke være gode til dansk, matematik, spansk, tysk, engelsk !!!etc.
Det er en meget tynd grund!

Brugbart svar (2)

Svar #8
17. maj 2005 af GogO (Slettet)

tilføjelse: jeg må tilføje at jeg syntes det er ringe, at idrætskarakter netop ikke bunder i evner, men alt muligt andet pladder!

Brugbart svar (2)

Svar #9
17. maj 2005 af danielruhmann (Slettet)

#8 Måske der en grund til, at faget kun tæller "halvt".

Jeg tror primært, at grunden til, vi har idræt på gymnasiet, er et ønske om, at vi får rørt os. Hvorfor det ikke er obligatoriske på andre uddannelsessteder, tør jeg ikke svare på.

Svar #10
17. maj 2005 af ninnacaroline (Slettet)

#6 synes ikke kriterierne er så nemme at se. Vi har ikke lavet noget i idræt, hvor de kriterier kan bruges (vi har: spillet stratego, løbet alm., styrketræning og yoga hele året). Vi har end ikke haft det der program-noget som alle andre klasser har.

Brugbart svar (2)

Svar #11
17. maj 2005 af allan_sim

tekniske færdigheder i idrætsdiscipliner; hvor det er relevant vurderes desuden elevens taktiske forståelse og evne til at anvende de tekniske elementer i en spilsituation
- evne til at arbejde på tværs af aktiviteterne i idrætslige emner og evne til at koble emnets forskellige dele sammen
- evne til at arbejde selvstændigt og til at samarbejde i forskellige idrætslige sammenhænge
- teoretiske forståelse og evne til at forstå sammenhængen mellem praktik og teori
- evne til at arbejde hensigtsmæssigt og kreativt med kroppen i forskellige idrætslige sammenhænge.

Brugbart svar (2)

Svar #12
17. maj 2005 af Moderatoren

Jeg fik af vide her i jul da jeg klagede over min karakter:

At når jeg nu var så god skulle jeg hjælpe dem der var dårligere til at blive bedre....

hehe..

Sq aldrig blevet hjulpet af andre i matematik...

Brugbart svar (2)

Svar #13
17. maj 2005 af Malfoy (Slettet)

Det hele kommer jo an på de synspunkter din lærer ser det fra...

Brugbart svar (2)

Svar #14
17. maj 2005 af Klogeåge (Slettet)

Jeg for altid siper gode karakterer i idræt, nok fordi jeg er sportsnørd!!!hehehe

Brugbart svar (2)

Svar #15
17. maj 2005 af Heidia (Slettet)

Jeg får altid 6 i idræt. Jeg er nok spasser. Har bare ikke opdaget det før jeg kom i gymnasiet.

Svar #16
17. maj 2005 af ninnacaroline (Slettet)

#15 føler mig lidt på samme måde :\\

#11 det er bare lidt kryptisk skrevet, synes jeg. Men forstår da selve pointen i det, men..

Brugbart svar (2)

Svar #17
17. maj 2005 af Heidia (Slettet)

Godt der er andre der har det som mig :)

Svar #18
17. maj 2005 af ninnacaroline (Slettet)

#17 heh.

Jeg forstår det bare virkelig ikke. Jeg er altid 100% med. Jeg har spillet badminton i næsten et år, men alligevel fik jeg 7, for hun syntes at jeg bevægede mig dårligt på banen.
Jeg har været yoga-instruktør for klassen, men fik alligevel 7, selvom at jeg klarede det ret godt. Stratego er jeg også ret god til (i sådan noget er det forfærdeligt at tabe i, så der har jeg givet mig 120%). Alligevel har jeg fået 7.

Jeg forstår det virkelig ikke.

Brugbart svar (2)

Svar #19
17. maj 2005 af Mester_Bean (Slettet)

#12 jamen så har dine klassekammerater da godt nok været egoistiske, dumme og selvglade! Der sker ikke så meget I at hjælpe! Og jeg tror, det vil jeg hjælpe en del, hvis du hjælper de andre mindre gode i Idræt! Selv er jeg en af de dårlige, men heldigvis da, har jeg gode klassekammerater, der opmuntrer mig og giver mig selvtillid, selvom det måske ikke er ordenligt det jeg laver! Til gengæld hjælper jeg I de fag, jeg er gode til, som tysk, matematik og fysik!

Brugbart svar (1)

Svar #20
18. maj 2005 af Gregory (Slettet)

Jeg fik 9 og jeg er nok den største boldspasser der findes . Men jeg er super god til koordinations- og konditionskrævende discipliner, så da vi skulle snakke karakterer lagde jeg mega meget vægt på dette. Min erfaring siger mig at hvis man arbejder seriøst med undervisningen kan man god score en okay karakter selvom man måske ikke er super god til det hele.

Forrige 1 2 Næste

Der er 26 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.