Oldtidskundskab
Platons Hulebillede - Hvorfor er det så vigtigt i Symposion
Svar #1
23. maj 2005 af Angorakat (Slettet)
Svar #2
23. maj 2005 af kiamus (Slettet)
Svar #3
23. maj 2005 af Angorakat (Slettet)
Svar #4
23. maj 2005 af kiamus (Slettet)
Svar #6
23. maj 2005 af Angorakat (Slettet)
Faidros-monisme
Pausanias- Dualisme
Eryksimachos-universialisme
det er også vigtigt at de allesammen starter deres tale med at gøre grin med den forrige taler. der er tale om en dialektisk opstigen. Hegel taler om tese-antitese-syntese
agathons tale løber af med ham. Det er tom retorik.
Svar #7
23. maj 2005 af kiamus (Slettet)
Svar #8
23. maj 2005 af Angorakat (Slettet)
Svar #9
23. maj 2005 af kiamus (Slettet)
Svar #10
23. maj 2005 af Stud. (Slettet)
Faidros taler om én Eros: mono
Pausanias taler om den himmelske og alm. Eros (altså to Eros): dualisme
...
Dem fra min klasse, der har trukket Symposion, ville virkelig ikke op i den og de fik 9, 10 og 11... Så når sværhedsgraden er høj, så er karakteren nok også derefter... hvis man altså har styr på det væsentligste.
Svar #11
23. maj 2005 af kiamus (Slettet)
Skal bare ha 9 så er jeg glad (eller er jeg..) Får 10 i årskarakter så jeg burde kunne klare den..
Svar #12
23. maj 2005 af kiamus (Slettet)
Svar #13
24. maj 2005 af Ea (Slettet)
nej. det er det ikke.
syllogisme er den måde som sokrates argumentere på.
han opstiller 2 præmisser og drager en konklusion ud fra dem.
som han så køre videre på med præmisser osv.
Svar #15
24. maj 2006 af Patty (Slettet)
Hulen-->P. Filosofi-->Diotima stigen
Skyggebillede = Fænomener =2 første trin(legemelige)
Vejen op af hulen=fænomenernes = verden3.-5. trin
Solen=Ideen(det skønneste)=det sidste trin.
Ud overdettte:
Fangen = det uoplyste menneske ( ingen selverkendelse
Hulen = Sjælens fængsel
Hjælperen = filosofien (sokrates) =EROS
Håber det giver mening er svært at skrive ordentligt her
Først:
Tag udgangspunkt i Platon og hans rammefortælling. Hvorfor er starten så forvirrende? osv.
Så nævner du ganske kort: Er det egentlig Platons ideér eller Sokrates' ideér. Men det vil du komme tilbage til senere. (Tænk på at Platon har været Sokrates' elev).
Så:
Referer teksten MEGET kort og analyser teksten, dvs. sørg for at definere Eros som det første i analysen. (Hver tale har forskellig Eros).
Analyser Eros: Forholdet mellem mænd og hvad det ellers indebærer. Kom frem til en midlertidig konklusion om den sande Eros.
Snak om det der står i #6.
Herefter:
Sammenlign med de andre taler i symposion. Især Sokrates' tale. Det er her de fleste af Platons tanker ligger. Her kan du komme tilbage til din start, om det er Platons eller Sokrates' tanker, der bliver fremført.
Vigtigt:
Kom ind på at alle bortset fra Sokrates argumenterer som en sofister.
De er ramt af Até(forbindelse).
Hos Platon kan man se overvejelser af erkendelsesteori over forholdet mellem doxa(tro) og episteme(viden).
Når du snakker om sofister, så kom ind på samtiden.
Perspektiver:
Her kommer følger du din pointe om den sande Eros op (Hulelignelsen og trappestigen mod den sande Eros).
Konklusion.
Inden du konkluderer, opsumerer du dine pointer.
punkt 1
2
3
4
osv.
Og så kommer du med din samlede konlusion.
Jeg håber, du kan bruge det.
Helg og Lykke med eksamen!
Svar #17
24. maj 2006 af kiamus (Slettet)
Svar #18
24. maj 2006 af Jeppedyret (Slettet)
jeg har bare et par spørgsmål!?
er symposion det samme som hulelignelsen? :S
#17 Havde godt lagt mærke til det, men jeg tænkte, at der nok var andre, der sad inde med samme spørgsmål.
Svar #20
24. maj 2006 af stumpL (Slettet)