Biologi

Biologi eksamen spørgsmål

01. juni 2011 af Studieged (Slettet) - Niveau: B-niveau

 Hej :)!
Jeg har netop fået frigivet mine spørgsmål til biologi eksamen, som jeg skal til på tirsdag..

Tænkte om nogle af jer havde nogle gode noter til mine emner, eller ligefrem ville besvare nogle af eksamensspørgsmålene :)?
Bare et enkelt eller to hvis detskulle være..

Filen med spørgsmålene er vedlagt
På forhånd mange tak :)
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. juni 2011 af Bootstrap (Slettet)

Hej Studieged,

Filen med spørgsmålene er desværre ikke vedlagt. Kan du eventuelt vedlægge dem igen :-)


Svar #2
01. juni 2011 af Studieged (Slettet)

..


Svar #3
01. juni 2011 af Studieged (Slettet)

 <span style="font-size:16.0pt;line-height:114%; font-family:"Arial","sans-serif""> 1.    Nervesystemet og belønningssystemet.

   Med udgangspunkt i vedlagte bilag og artikel ønskes:</o:p>

1)  En redegørelse og analyse af nervesystemets opbygning og funktioner i kroppen.</o:p>

2)  En redegørelse og analyse af opbygning og funktion af en motorisk nervecelle.</o:p>

3)  En analyse af, hvorledes nerveceller kommunikerer med hinanden.</o:p>

4)  En vurdering af, hvorledes kommunikationen kan påvirkes af udefra kommende stoffer.</o:p>

<span style="font-size:12.0pt;line-height:114%;font-family: "Verdana","sans-serif";mso-bidi-font-family:Verdana"> </o:p>

<span style="font-size:12.0pt;line-height:114%;font-family: "Verdana","sans-serif";mso-bidi-font-family:Verdana"> </o:p>

<span style="font-size:16.0pt;line-height:114%; font-family:"Arial","sans-serif"">2.                     Nervesystemet. </o:p>

   Med udgangspunkt i vedlagte bilag og artikler ønskes:</o:p>

1)  En redegørelse og analyse af nervesystemets opbygning og funktioner i kroppen.</o:p>

2)  En redegørelse og analyse af opbygning og funktion af en motorisk nervecelle.</o:p>

3)  En analyse af, hvorledes nerveceller kommunikerer med hinanden.</o:p>

4)  En vurdering af, hvorledes kommunikationen kan påvirkes af udefra kommende stoffer.</o:p>

 </o:p>

<span style="font-size:12.0pt;line-height:114%;font-family: "Verdana","sans-serif";mso-bidi-font-family:Verdana"> Kan ikke vedhæfte den, men måske det er fint nok sådan her :)</o:p>

<span style="font-size:16.0pt;line-height:114%; font-family:"Arial","sans-serif"">3.                  Immunsystemet. </o:p>

  Med udgangspunkt i vedlagte bilag og artikel ønskes:</o:p>

1) En redegørelse for immunsystemets opbygning og funktion.</o:p>

2) Analyser hvorledes en virusinfektion bekæmpes.</o:p>

3) Nævn nogle immunologiske metoder og vurder deres anvendelse.</o:p>

4) Vurder muligheder for at anvende viden om immunsystemet til sygdomsbekæmpelse.</o:p>

<span style="font-size:16.0pt;line-height:114%; font-family:"Arial","sans-serif""> </o:p>

<span style="font-size:16.0pt;line-height:114%; font-family:"Arial","sans-serif"">4.                    Biologisk kommunikation. </o:p>

   Med udgangspunkt i vedlagte bilag og artikel ønskes:</o:p>

1) En redegørelse og analyse af, hvorledes nerveceller kommunikerer.</o:p>

2) En redegørelse og analyse af, hvorledes hormoner bruges til kommunikation i  </o:p>

    kroppen.</o:p>

3) En analyse for signalstoffernes funktion i organismer. </o:p>

4) En vurdering af, hvorledes kommunikationen kan forstyrres af udefra kommende  </o:p>

    stoffer.</o:p>

 </o:p>

<span style="font-size:16.0pt;line-height:114%; font-family:"Arial","sans-serif"">5.                  Spildevandsrensning. </o:p>

  Med udgangspunkt i vedlagte bilag og artikel ønskes:</o:p>

  1) En redegørelse for søen / vandløbet som økosystem.</o:p>

   2) Analyser de biologiske effekter af, at forurene et vandløb / sø med spildevand.</o:p>

   3) En redegørelse og diskussion af, hvorledes et moderne rensningsanlæg fungerer.</o:p>

   4) Du må meget gerne inddrage vores ekskursion til spildevandscentre Avedøre.</o:p>

<span style="font-size:16.0pt;line-height:114%; font-family:"Arial","sans-serif""> </o:p>

<span style="font-size:16.0pt;line-height:114%; font-family:"Arial","sans-serif"">  6.                              Søer. </o:p>

   Med udgangspunkt i vedlagte bilag og artikel ønskes:</o:p>

  1) En redegørelse for søen som økosystem, herunder abiotiske og biotiske faktorer. </o:p>

   2) Analyser årstidsvariationer.</o:p>

   3) Analyser effekterne ved at tilføre søer organiske stoffer og næringssalte.</o:p>

   4) Vurder mulighederne for at forbedre søernes kvalitet.</o:p>

 </o:p>

 </o:p>

<span style="font-size:16.0pt;line-height:114%; font-family:"Arial","sans-serif"">  7.                   Havet omkring Danmark. </o:p>

 Med udgangspunkt i vedlagte bilag og artikel ønskes:</o:p>

  1) En redegørelse for nogle vigtige organismer i de danske farvande og nogle   </o:p>

      relationer mellem disse.</o:p>

   2) Analyser nogle vigtige stofkredsløb i havet og vurder springlagets betydning for </o:p>

       iltsvind.</o:p>

   3) Diskuter effekter af at tilføre N - og P- næringssalte til havet.</o:p>

   4) Vurder mulighederne for at forbedre miljøkvaliteten i de danske farvande.</o:p>

 </o:p>

 </o:p>

 </o:p>

<span style="font-size:16.0pt;line-height:114%; font-family:"Arial","sans-serif"">  8.                     Proteiner. </o:p>

   Med udgangspunkt i vedlagte bilag og artikel ønskes:</o:p>

<p class="MsoNormal" style="margin-left:36.0pt;text-indent:-18.0pt;line-height: 150%;tab-stops:36.0pt">1)   En redegørelse for proteinsyntesen.</o:p> <p class="MsoNormal" style="margin-left:36.0pt;text-indent:-18.0pt;line-height: 150%;tab-stops:36.0pt">2)   En redegørelse og analyse af nogle proteiners funktioner i kroppen.</o:p>

      3)  Gør kortfattet rede for immunsystemet.</o:p>

      4) Diskuter og vurder anvendelser af enzymer og antistoffer.</o:p>

      5) Omtal meget gerne enzymet ”Neutrase” som vi anvendte i eksperimentet:   </o:p>

           Isolering af DNA fra plantevæv. </o:p>

 </o:p>

 </o:p>

<span style="font-size:16.0pt;line-height:114%; font-family:"Arial","sans-serif""> 9.              Evolution i hverdagen. </o:p>

 Med udgangspunkt i vedlagte bilag og artikel ønskes:</o:p>

1)  En redegørelse og analyse af Darwins evolutionsteori.</o:p>

2)  Hvad er en mutation? Vurder mutationers evolutionære betydning.</o:p>

3)  Diskuter, hvorledes evolutionen forløber omkring os og mulige konsekvenser af </o:p>

     dette.</o:p>

4)  Diskuter (analyser og vurder) hvorledes artsdannelse foregår.</o:p>

5) Vurder forskellige metoder til at bestemme slægtskabsforhold.</o:p>

 </o:p>

 </o:p>

<span style="font-size:16.0pt;line-height:114%; font-family:"Arial","sans-serif"">10.                    Evolution. </o:p>

Med udgangspunkt i vedlagte bilag og artikel ønskes:</o:p>

1)  En redegørelse og analyse af Darwins evolutionsteori.</o:p>

2)  Hvad er en mutation? Vurder mutationers evolutionære betydning.</o:p>

3)  Diskuter hvorledes artsdannelse foregår.</o:p>

4) Vurder forskellige metoder til at bestemme slægtskabsforhold.</o:p>

5) Inddrag meget gerne vores ekskursion til Danmarks Akvarium.</o:p>

 </o:p>

 </o:p>

 </o:p>

<span style="font-size:16.0pt;line-height:114%; font-family:"Arial","sans-serif"">11.</o:p>

<span style="font-size:16.0pt;line-height:114%; font-family:"Arial","sans-serif"">Nedarvning – Genetisk betingede sygdomme hos mennesket.</o:p>

    Med udgangspunkt i vedlagte bilag og artikel ønskes:</o:p>

1) En redegørelse og analyse af forskellige typer af nedarvningsmønstre hos mennesket </o:p>

     og konsekvenser deraf.</o:p>

 2) Eksempler på kromosomsygdomme.</o:p>

3) Diskuter og vurder muligheder for at forebygge, helbrede og behandle nogle genetisk  </o:p>

    betingede sygdomme.</o:p>

4) Inddrag gerne fx eksperimentet: ”Nedarvning af nogle egenskaber hos mennesket”.</o:p>

<span style="font-size:16.0pt;line-height:114%; font-family:"Arial","sans-serif""> </o:p>

<span style="font-size:16.0pt;line-height:114%; font-family:"Arial","sans-serif"">                           </o:p>

<span style="font-size:16.0pt;line-height:114%; font-family:"Arial","sans-serif"">   12.               Nedarvningsmønstre.</o:p>

  Med udgangspunkt i vedlagte bilag og artikel ønskes:</o:p>

1)  En redegørelse og analyse af forskellige typer af nedarvningsmønstre. </o:p>

2)  Analyser nedarvning af forskellige sygdomsgener hos mennesket</o:p>

3)  Diskuter  og vurder muligheder for at forebygge, helbrede og behandle nogle  </o:p>

      genetisk betingede sygdomme.</o:p>

4)  Inddrag gerne eksperimentet: Klorofylmutanter i byg (Et – gen udspaltning) og   </o:p>

     diskuter arv /miljø.  </o:p>

 </o:p>

 </o:p>

<span style="font-size:16.0pt;line-height:114%; font-family:"Arial","sans-serif"">13.                        Gensplejsning. </o:p>

    Med udgangspunkt i vedlagte bilag og artikel ønskes:</o:p>

1) En redegørelse og analyse af gensplejsning som teknik.</o:p>

2) En redegørelse og analyse af, hvorledes man gensplejser på forskellige organismer. </o:p>

3) Diskuter og vurder, anvendelse af gensplejsning generelt.</o:p>

 </o:p>

 </o:p>

 </o:p>

<span style="font-size:16.0pt;line-height:114%; font-family:"Arial","sans-serif"">14.          Bioteknologiske analysemetoder.</o:p>

Med udgangspunkt i vedlagte bilag og artikel ønskes:</o:p>

      1) En redegørelse og analyse af principperne bag nogle af de bioteknologiske  </o:p>

          analysemetoder.</o:p>

<p class="MsoNormal" style="margin-left:36.0pt;text-indent:-18.0pt;tab-stops: 36.0pt">2)   Vurdér metodernes anvendelighed og pålidelighed.</o:p>

 </o:p>

<p class="MsoNormal" style="margin-left:36.0pt;text-indent:-18.0pt;tab-stops: 36.0pt">3)   Diskuter relevansen af drikkevandsundersøgelser.</o:p>

 </o:p>

       4) Kender du andre bioteknologiske metoder ?</o:p>

 </o:p>

 </o:p>

 </o:p>

<span style="font-size:16.0pt;line-height:114%; font-family:"Arial","sans-serif""> 15.           DNA og undersøgelser på DNA.</o:p>

 Med udgangspunkt i vedlagte bilag og artikel ønskes:</o:p>

1)  En redegørelse og analyse af DNA´s opbygning og funktioner, herunder vigtigheden   </o:p>

     af genmutationer.</o:p>

2)  Gør rede for nogle metoder til at undersøge DNA og diskuter metodernes  </o:p>

     anvendelighed.</o:p>

3)  Diskuter og vurder muligheder for at anvende viden om DNA i forbindelse med </o:p>

     bestemmelse af slægtskabsforhold og bevarelse af sjældne / truede arter</o:p>

 </o:p>

 </o:p>

 </o:p>

 </o:p>

 </o:p>

 </o:p>

 </o:p>

 </o:p>

 </o:p>

 </o:p>

 </o:p>

 </o:p>

 </o:p>

 </o:p>

 </o:p>

 </o:p>

 </o:p>


Svar #4
01. juni 2011 af Studieged (Slettet)

 Kunne ikke vedhæfte den :D så bliver lidt spækker her inde..


Skriv et svar til: Biologi eksamen spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.