Historie

Historie 24-timers eksamen = AT???

18. juni 2011 af Jensen2300 (Slettet) - Niveau: A-niveau

 Hej alle sammen 

Jeg ville lige spørge om man skal gribe 24-timers eksamen an som en AT-opgave??? 

Hvordan skal strukturen være til fremlæggelsen, ligner det ikke meget AT-strukturen????: 

- problemstilling 

- konklusion

- metoder (kildeanalyse) 

- perspektivering

Tak på forhånd :) 


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. juni 2011 af edcedc (Slettet)

Jo


Brugbart svar (1)

Svar #2
18. juni 2011 af NejTilSvampe

 kommer an på fagene vil jeg sige :) men det er et udmærket udgangspunkt.


Brugbart svar (1)

Svar #3
19. juni 2011 af Tyrael

 Det kan man vist godt sige. 

Fortæl, hvad du vil snakke om fra starten af - dette viser overblik.
Sørg for at have lavet en disposition, hvori der står:

- problemformulering
Uddyb herunder den relevans i forhold til de kilder, som du har fået udleveret
(sørg for at have dækket Blooms taksonomiske niveauer!)

 - gennemgå perioden
Kort og få de væsentligste detaljer med
(igen i forhold til din problemformulering)

- kildeanalyse (metode)
Igen skal dette have relevans i forhold til din problemformulering, hvorfor du godt kan fravælge en kilde - dermed ikke sagt, at der ikke kan eller vil blive stillet spørgsmål med hensyn til den pågældende kilde, for det kan eksaminator og/eller censor godt finde på!

- konklusion
Her skal du altså komme frem til en konklusion på din problemformulering. En konklusion kan sagtens være, at der ikke er noget entydigt svar. 

- perspektivering
Her bliver du nødt til at perspektivere til nutiden. Hvis du fx har trukket korstogene, ville det være oplagt at snakke om "nutidige" korstoge; hertil kommer den supplerende kilde, som du selv skal have med til eksamen. 

 


Svar #4
19. juni 2011 af Jensen2300 (Slettet)

 Tusind tak for hjælpen alle sammen :) 


Brugbart svar (1)

Svar #5
19. juni 2011 af Blabla66 (Slettet)

#3

hvorfor er man i sin perspektivering nødt til at perspektivere til nutiden?


Svar #6
19. juni 2011 af Jensen2300 (Slettet)

 Det er nok for, at du kan vise, at du er i stand til at trække paralleler mellem fortiden og nutiden... 


Brugbart svar (1)

Svar #7
19. juni 2011 af Blabla66 (Slettet)

Ja okay. kunne godt være man kunne perspektivere en periode, til en anden periode

Men ja, lyder bedre med at perspektivere til nutiden, og er nok også lidt nemmere


Brugbart svar (1)

Svar #8
19. juni 2011 af Blabla66 (Slettet)

Hvis nu man fx trækker Palæstina-problemet, hvordan skulle man så perspektivere til nutiden, når nu at det er en konflikt der ikke er sluttet endnu?


Svar #9
19. juni 2011 af Jensen2300 (Slettet)

 jamen så kan du jo diskutere hvordan det står til idag, som Obamas nye fredsplaner mellem Palæstina og Israel.


Brugbart svar (1)

Svar #10
19. juni 2011 af Blabla66 (Slettet)

Ja okay :) tak


Brugbart svar (1)

Svar #11
19. juni 2011 af Blabla66 (Slettet)

Mht. det supplerende materiale, er der så nogen der ved hvor det evt kunne komme ind i billedet

altså, skal det supplerende materiale fx ligge op til en diskussion, eller være en del af analysen?


Skriv et svar til: Historie 24-timers eksamen = AT???

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.