Afsætning

Markedsandel

08. maj 2012 af Simonsen1988 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg sidder med min hovedopgave og skal til at skrive om, hvordan ejendomsmæglere kan øge deres markedsandel, når man allerede har 52 % af andelen.

Jeg er tvivl om man egentlig kan bruge nogle modeller til dette.

Håber nogen vil hjælpe, komme med gode forslag..

 

På forhånd tak :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
17. maj 2012 af Sussi-pigen (Slettet)

Hejsa

 

Dette er lidt et sent svar, men prøver alligevel.

 

Hvad med at se på Ansoffs vækstmatrix?

Eller generelt de 4 (7) p'er, om der er noget, man kan forbedre der?

 

Det er lidt svært at se, om der skulle være nogle gode modeller at bruge, når man ikke kender casen.

 

 

 


Brugbart svar (1)

Svar #2
17. maj 2012 af Sussi-pigen (Slettet)

Jeg googlede lige Ansoffs vækstmatrix og fik nedenstående frem. Det er kopieret direkte fra http://toolbox.systime.dk/index.php?id=500

Markedspenetrering
Virksomheden kan opnå vækst ved at sælge mere af nuværende produkter på nuværende markeder.

Virksomheden kan markedspenetrere på følgende måder:

•Udvide markedet, idet virksomheden kan forsøge at tiltrække nye målgrupper.
•Øge forbruget ved at få nuværende kunder til at købe mere.
•Nye måder at bruge produktet på.
•Erobre konkurrenternes kunder.
Markedsudvikling
Markedsudvikling betyder, at virksomheden sælger nuværende produkter på nye markeder. Markedsudvikling kan ske på to måder:

•Nyt geografisk marked, hvor virksomheden går ind på nye eksportmarkeder og på den måde opnå vækst.
•Nye kundegrupper, hvor virksomheden sælger til andre markeder i de lande, hvor de allerede har aktiviteter. Fx kan en virksomhed, der normalt sælger til virksomheder (producentmarkedet), søge at opnå vækst gennem salg til private (konsumentmarkedet) eller omvendt.
Produktudvikling
Virksomheden opnår vækst gennem udvikling af nye produktlinier. Små produktforbedringer inden for nuværende produkter betragtes ikke som produktudvikling, da det er en nødvendighed for virksomhedens overlevelse. Produktudvikling kan ske på følgende måder:

•Sortimentsudvidelse, hvor virksomhedens sortiment udvides med en ny produktlinie (line extension) eller nye produkter kan markedsføres under samme mærke (brand extension).
•Produktforbedring, hvor nuværende produkter tilføres en ny egenskab eller en ny funktion.
•Nyt produkt introduceres, der dækker et nyt behov.
.


Skriv et svar til: Markedsandel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.