Debat
Lorte reform
Nogen der også føler sig røvrendt?
:(Plus at kvote 2 bliver fjernet, dvs. du kan ikke blive til noget med mindre du er klog):
Svar #2
30. august 2005 af NuclearWarhead (Slettet)
Almen sprogforståelse (og dets latindel) er glimrende fag, matematikerne har i lang tid trængt til at få det, det kan jeg MEGET tydeligt se i fransk højniveau.
Og kvote 2 bliver ikke fjernet, men omlagt.
Svar #3
30. august 2005 af Julianne (Slettet)
A tæller ikke det samme som C, jf. denne tråd: https://www.studieportalen.dk/forum/viewtopic.php?t=118150
A vægter 2, B 1,5, C 1.
Desuden talte A-niveau lige så meget som C-niveau under det gamle gymnasium.
Latin går under AP, som du skal have i grundforløbet. Så hårdt er det heller ikke. Det afsluttes med en prøve, så du får ikke årskarakterer. Dvs. at du selv kan læse ’pensum’ og være ’psykisk fraværende’ i timerne.
Men det er nok relativt svært at få psykisk fravær, fordi det er en del mere subjektivt i forhold til fysisk fravær. Så det skal du nok ikke tage så tungt.
Alle skal også have samf C eller eng B – gør det nogle forskel? Så vælg hhx eller htx, hvis du ikke vil have den almene dannelse, der automatisk følger med.
”:(Plus at kvote 2 bliver fjernet, dvs. du kan ikke blive til noget med mindre du er klog):”
Nøj, hvor er det en dårlig generalisering. Selvom du ikke er begavet fra naturens side, kan du sagtens blive til noget. Du skal bare kæmpe hårdere i gymnasiet, men i sidste ende vil det være dét værd.
Svar #4
30. august 2005 af Julianne (Slettet)
Hvor står en del spiller grammatikken i valgsprog? Nu har jeg tysk, men det bliver vel brugt jævnt tilpas i begge fag. Grunden til, at jeg spørger, er fordi vi aldrig havde det i folkeskolen. Og vores AP-lærer er også vores tysklærer, og hun går meget op i syntaks og river ofte tyske eksempler med i undervisningen. – Til stor forargelse fra den franske- og spanske-to-be-del i klassen.
Svar #5
30. august 2005 af NuclearWarhead (Slettet)
Men jeg forstod ikke helt hvad du mente med spørgsmålet, om du tænker kvantitativt el. kvalitativt. Men jeg skal forsøge at svare, ellers må du skrige højt at du er utilfreds, så prøver jeg igen.
Lige her i starten i 3.g på fransk begynder/fortsætter-højniveau har vi en del om grammatik, især syntaks men dog også noget morfologi, men det er primært for at hive begynderfransk op ... Jeg tror det er nogenlunde det samme uanset hvilket sprog man har. I nogle sprog ligger kardinalpunktet i morfologien (latin fx), mens det i dansk er syntaksen.
Men det er ikke sådan at vi gennemgår grammatisk (og lingvistisk) teori, det har vi kun i latin og græsk.
Den grammatik vi lærer i fransk, lærer vi for at vi kan udtrykke os korrekt (især til skr. eksamen). Lige her i starten bruger vi ca. 1 time (ud af de 5 vi har) på grammatik og grammatikøvelser.
(Og hvis din klasse er utilfreds, så kan du jo bede dem spørge jeres lærer om aspekt og prædikative attributter - enten vil vedkommende stråle af glæde el. sige at det får I aldrig brug for (og i sidste tilfælde er det løgnagtigt :P))
Svar #6
30. august 2005 af Julianne (Slettet)
Tak for svaret. I AP har vi også haft om morfemer og fonemer, og vi er lige begyndt på latin. Jeg fortryder lidt, at jeg ikke tog latin i folkeskolen, men 4 timer om ugen? Nah. Så vigtig en del er det heller ikke i AP. Men vores latinlærer er ganske underholdende.
I alt er det delt op til 4 lærere, hvor vi indtil videre har haft om sproghistorie, grammatik/syntaks og latin. Vi skal også have om sociolingvistik, og det skal nok blive sjovt.
Heldigvis havde vi allerede de latinske begreber dengang, så nu roder jeg ikke rundt i det.
Kan du bruge meget af det, du lærer i latin i andre fag?
Min personlige mening til AP er lidt ambivalent. På den ene side er jeg i tvivl om, jeg kommer til at brgue det (hvilket dit svar bekræfter), på den anden side er det så let, at jeg hellere vil have det i et helt år i stedet for fysik C. Men det er så det. Nu for vi at se. Det bliver nok _meget_ sværere.
Svar #7
30. august 2005 af Fjolset (Slettet)
#3 "A vægter 2, B 1,5, C 1.
Desuden talte A-niveau lige så meget som C-niveau under det gamle gymnasium."
A vægter det samme som C-niveau, og de old-school kællingefag såsom, musik, mediefag, billedetkunst og idræt talte halvt. Desuden er det blevet endnu mere fucked up i de overnævnte fag, du skal være god til fx musik for at få en god karakter, hvor man før bare skulle yde sit bedste. I Idræt bliver man nu også dømt på sin fysiske formåen hvilket vil sige hvis du ikke kan finde ud af vandpolo er du pænt fucked.
Det skal alligevel bare overståes, så man kan komme videre med livet.
Svar #8
30. august 2005 af migmig (Slettet)
sådan er det ihvertfald ikk hvor jeg går. der skal man være god til tingene for at få 8. fik også direkte af vide i musik, at hvis man ikk var god til at synge eller spille kunne man ikk regne med en god karakter, og vi får da heller ikk mere end 6-7..
så det passer altså ikk!!
Svar #9
30. august 2005 af Waterhouse (Slettet)
Øh - så ens matematikkarakterer skal også gives efter, hvor flittig man er med sine afleveringer, og ikke efter om man rent faktisk kan finde ud af stoffet? Hvis forkundskaber og evner i faget tæller i de boglige fag, bør de vil også gøre det i de kreative...
Svar #10
30. august 2005 af NuclearWarhead (Slettet)
Det er 5 timer om ugen i latin, 5/8 i græsk (5. i 2.g, 8 i 3.g).
Og ja, jeg kan svare helt klart ja. Jeg bruger det faktisk hele tiden i især dansk og fransk, men også i religion og historie har jeg megen nytte da der lige pludselig går en masse sammenhænge op for en. Man forstår lige pludseligt hvorfor meget hænger sammen. I litteraturen oplever vi hele tiden litterære referencer.
Desværre kommer I ikke til at opleve det sjove ved latin i AP - læsningen af originaltekster, det er bare fedt at kunne læse Cicero, Seneca, Ovid, Catul og hvad de nu ellers hedder på originalsproget - skrevet for over 2000 år siden. Man føler sig lidt eviggjort så at sige :)
(Men for at yde retfærdighed, så er det da arbejdskrævende studier, men personligt synes jeg at det har givet mig enormt meget igen - så meget faktisk at jeg vil studere det på uni bagefter)
#8
Ja, men det *er* bare en omlægning hvor proceduren, betingelserne og antallet af pladser ændres. Det afskaffes ikke.
Svar #11
30. august 2005 af sontas (Slettet)
Svar #12
31. august 2005 af Julianne (Slettet)
Prøv at se dette link: http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/B20050035105-REGL
Helt nede i bunden står der følgende:
” 4.3. Karakterer indgår med forskellig vægt i eksamensresultatet:
a) Fag på A-niveau tildeles vægten 2.
b) Fag på B-niveau tildeles vægten 1,5.
c) Fag på C-niveau tildeles vægten 1.
Studieretningsprojektet tildeles vægten 2.
Almen studieforberedelse/studieområdet tildeles vægten 2.
Den større skriftlige opgave på hf tildeles vægten 1,5.
Eksamensprojektet på hf tildeles vægten 1,5.
Den naturvidenskabelige faggruppe på hf tildeles vægten 1,5.
Kultur- og samfundsfagsfaggruppen på hf tildeles vægten 2.
4.4. For fag, der afsluttes med mere end 1 karakter, deles vægten ligeligt mellem karaktererne.
4.5. Eksamensresultatet beregnes som det vægtede gennemsnit af de karakterer, der optræder på eksamensbeviset. ”
”Talte halvt” – det er jo et andet udtryk for, at man ikke kunne komme op i det, kun hvis man valgte det på et højere niveau. Som du kan se, er strukturen helt anderledes nu. Og nu må lægge 3% til dit gennemsnit, hvis du har tre a-niveau, og 6% hvis du har 4 a-niveau (det er dog ikke alle gymnasier, der udbyder den studieretning med en masse sproglige fag i).
Dine lærere er nok mere fleksible, end hvad du giver udtryk for. De er også vant til det gamle gymnasium, og 80% (eller mere) af deres undervisning vil være det samme som før. Der er ingen idrætslærere, der kun giver gode karakterer til eliteudøverne. Hvis du har engagementet, er du i hvert fald godt på vej til 8+.
#10
Jeg talte om undervisningen i folkeskolen, dvs. 4x45 minutter om ugen. Desuden havde jeg heller ikke chancen for at tage latin, fordi jeg skiftede skolen mellem 8. og 9. klasse, hvilket jeg så grueligt fortryder, altså skifte skole… ikke at jeg ikke tog latin.
Kan du læse originalteksterne? For det er jo for syret. Min ven havde latin, og hun tog til mundt. eksamen, hvor hun scorede 13. Gæt, hvad hun skal have på a-niveau. Jeg så hendes bog. Hun skulle oversætte noget om de Puniske krige hver gang, og der er jo en milliard ting at holde styr på. Men det er klart, at man har en solid kulturel baggrund, og fag som old må jo være legende let.
Hvad kan man i øvrigt blive, hvis man studerer latin?
Svar #13
31. august 2005 af NuclearWarhead (Slettet)
Tjah, jeg kan blive lærer og/eller forsker ... Men ellers kan man også blive en masse andre ting.
Og ja, vi kan læse originale tekster, vi er lige blevet færdig med at læse om det Calydoniske Vildsvin fra Ovids Metamorfoser (forvandlinger).
11# Nu er billedkunst og samfundsfag i mine øjne ikke humanistiske fag men et kreativt hhv. samfundsvidenskabeligt fag. Og desuden er det specielle ved gymnasiet lige netop at det har de almendannende fag som sprog, historie, old og religion.
Svar #14
31. august 2005 af allan_sim
Svar #15
31. august 2005 af 03xbni (Slettet)
Svar #16
31. august 2005 af Fjolset (Slettet)
Skriv et svar til: Lorte reform
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.