Musik

hvorfor sætter man funktioner på akkorder?

09. juni 2013 af Biitchfreak (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hejsa! 

Jeg skal lige høre; hvorfor sætter man funktioner på akkorder? og hvilken virkning har det på sangen?  

På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juni 2013 af Polzes (Slettet)

kig på kvintcirklen


Svar #2
09. juni 2013 af Biitchfreak (Slettet)

Jeg har sat funktioner på. Mit spørgsmål var; Hvorfor gør man det og hvilken virkning har det?


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. juni 2013 af Krabasken (Slettet)

Hvad vil det sige at sætte funktioner på akkorder?

Evt. et eksempel?

:-)


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. juni 2013 af tobiascl94

Jeg går ud fra at du taler om funktionsharmonik? :)

Der er vel ikke nogen egentlig grund til at man sætter funktioner på sangene. Det skal mere ses som en analysemetode ud fra hvilken man kan forstå sangens harmonik. Funktionsharmonikken tager udgangspunkt i at alle akkorder har en funktion i forhold til hinanden og at bestemte akkordrækker og akkordsammensætninger lyder godt. Der fokuseres især meget på tonal spænding hvor der med bestemte akkord efterfulgt af hianden kan opbygges spænding.

Et eksempel er den tonale kandence: T-S-D-T. Der er et slags hjem-ud-hjem forhold i denne meget brugte sammensætning. Tonalt betyder det at man går fra afspænding til spænding til afspænding. Den tonale spænding "udvides" endnu mere med sus-akkorder, dominantseptimakkorder, kvartsekstforudhold osv. osv.

Dit spørgsmål er lidt unkonkret men jeg håber at det hjalp :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. juni 2013 af Krabasken (Slettet)

Jeg var bare nysgerrig - jeg har været prof. musiker (TV/RADIO/LYDSTUDIER osv.) hele mit liv - og har aldrig nogensinde hørt om - eller haft brug for - funktionsharmonik.

Det er noget musikere overhovedet ikke bruger - så jeg var selvfølgelig spændt på at forstå, hvordan man kan bevæge sig i toppen af dansk musik, når man aldrig har haft brug for den slags ting. Og hvis jeg spurgte mune kendte kolleger, ville de heller ikke ane, hvad jeg talte om.

Men i hvert fald - tak for din forklaring  :-)


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. juni 2013 af Musikipedia (Slettet)

Og Beatles kunne ikke læse noder. Der er masser eksempler på, at man kan være en god musiker, selvom man ikke har den store teoretiske viden.
Jeg vil nu alligevel mene, at man med en større musikforståelse, herunder nodekundskab, viden om harmoniske figurer mv., også bliver en bedre musiker.

Brugbart svar (0)

Svar #7
13. juni 2013 af Krabasken (Slettet)

Jeg tror, du har misforstået - eller osse har jeg ikke forklaret det ordentligt.

Jeg er ikke en af dem, der idag kalder sig "musikere" i undertrøje og med fedtet hår eller en sjov hat til at skjule det - jeg er faktisk færdiguddannet fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium (DKDM) med eksamen som pianist og dirigent, og har som sagt været en højt estimeret fagmusiker hele mit liv og haft min daglige gang i studierne længe inden rockmusikken kom frem.

Det er i lyset af dette, at jeg undrede mig over at møde et udtryk - funktionsharmonier - , som slet ikke forekommer i uddannelsen af seriøse, professionelle musikere.

:-)

 


Brugbart svar (0)

Svar #8
13. juni 2013 af Musikipedia (Slettet)

Jeg henviser ikke blot til musikere i undertrøje og med fedtet hår. Men til alle musikere, for hvilke jeg mener en større musikforståelse vil være til gavn. 

Du tager konsekvent fejl, når du siger, at et udtryk som "funktionsharmonier" ikke forekommer i uddannelsen af "seriøse, professionelle, musikere". Det er meget muligt, at det ikke gjorde det dengang, du blev uddannet, men i dag er funktionsanalyse en helt uomgængelig del af uddannelsen. 

Lad mig som ex illustrere med citater fra DKDM's BA-studieordning i klaver.

------------------------------------------------

HØRELÆRE FOR KLAVERSTUDERENDE

Funktionsharmonisk analyse, gehøranalyse, notation og evt. efterspilning.

Akkordlære, herunder funktions- og becifringslære.

Funktionsharmonisk analyse af homofon sats.

SATSLÆRE

Koralharmonisering [i denne type harmonisering er funktionsanalyse grundstenen i kadenceopbygningen]

ANALYSE/FORMIDLING

Den studerendes kendskab til og træning i analysemetoder og - terminologi, så de bliver i stand til selvstændigt at undersøge alle håndværksmæssige aspekter af et værk til støtte for overblikket, indstuderingen, fortolkningen og formidlingen.

------------------------------------------------

Hvis du har læst en hvilken som helst teoretisk grundbog målrettet konservatoriet, så er du også stødt på funktionsanalytiske begreber.

 

 

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #9
13. juni 2013 af Krabasken (Slettet)

Jeg er tilbøjelig til at tro, at det simpelthen har heddet noget andet eller har indgået i andre sammenhænge - bl.a. koralharmonisering - , da jeg tog min uddannelse.

Det er jo nogle år siden - så terminologien kan udmærket være ændret i mellemtiden.

Men jeg undrer muíg stedse over, at skolelever skal bruge deres tid på emner, som kun hører hjemme i avancerede, professionelle uddannelser.

Tak for forklaringen!

:-)

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #10
13. juni 2013 af Musikipedia (Slettet)

Fint du har erkendt, at funktionsanalyse "hører hjemme i avancerede, professionelle uddannelser.".

Jeg mener, at man bør ruste skoleelever til de professionelle uddannelser (universiteter og lign.). Derfor er det helt på sin plads, at eleverne i (gymnasie)skolen stifter bekendtskab med, hvad der undervises i på universitetet og konservatoriet.

Den funktionsanalytiske terminologi har været benyttet i Danmark siden 1930'erne. Og har stort set været uændret siden da.


Skriv et svar til: hvorfor sætter man funktioner på akkorder?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.