Debat

"Gymnasier er for flinke med skriftlige årskarakterer"

11. juni 2013 af Pettson - Niveau: A-niveau

er overskriften på en artikel af Søren Kudahl i Momentum (Momentum er KL’s nyhedsbrev, som har til formål at kvalificere og nuancere den politiske debat). Analysen, som artiklen er baseret på, er foretaget af Søren Lindemann Aagesen, KL's analyseenhed.

Artiklen indledes med følgende manchet:
"Næsten alle landets gymnasier giver højere skriftlige årskarakterer, end eleverne kan leve op til ved eksamen. Forskellen er ofte markant. Det viser en omfattende Momentum-analyse af karakterer for studenter i 2010-2012. Forskellen er størst øst for Storebælt og på gymnasier med fagligt svage elever."

I artiklen refereres synspunkter fra Niels Egelund (leder af Center for Strategisk Uddannelsesforskning), Tanja Miller (projektchef og videncenterleder på University College Nordjylland) og Malene Nyborg Madsen (formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning).

Artiklen og undersøgelsen bliver omtalt på DRs hjemmeside under overskriften Gymnasieelever får smæk til skriftlig eksamen. Her er forfatteren Christine Hyldal.

I hendes artikel refereres udtalelser af Kirsten Jensen (rektor, Hvidovre Gymnasium), Tanja Miller, Phillip Dimsits (kommende formand for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning) og Jens Boe Nielsen (formand for Gymnasieskolernes Rektorforening).

Hvem af disse seks personer er du enig med?


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2013 af Andersen11 (Slettet)

I dit eget indlæg nævnes 10 personer ved navn. Hvem de de seks personer, du specielt hentyder til til sidst?


Svar #2
11. juni 2013 af Pettson

Jeg hentyder specifikt til
Niels Egelund,
Tanja Miller,
Malene Nyborg Madsen,
Kirsten Jensen,
Phillip Dimsits og
Jens Boe Nielsen.

Mit spørgsmål omfatter ikke de to forfattere eller analysens ophav (og Tanja Miller er refereret i begge artikler).


Brugbart svar (0)

Svar #3
12. juni 2013 af JJ-cool (Slettet)

ingen af dem.
Årskaraktert/eksamenskarakterer er et betydeligt mere komplekst problem, end den almindelige daglige sensationshungrende presse kan og vil belyse

1: Ved årskarekterer spiller mange ting ind:
-på hvilket grundlag er de givet? Eer det en entydig standpunktskarakter? ( som den er defineret i karakterbekendtgørelsen) eller er det et afbalanceret gennemsnit af de sidste par aflevertinger.
- er der tale om terminsprøvekarakteren? eller er det imod reglenerne et gennemsnit over årets afleveringer
- der kan være mange motiver til at runde op , hvis man er i tvivl om to karakterer:

2: Ved skriftlig stuentereksamen er der (i princippet) ingen mulighed for hjælp: Dette k a n påvirke karakteren i negativ retnng
Ved skriftlig eksamen er der begrænset tid - det kan for nogle være et problem, fordi elever med de nye regler om selveje, hvor de enkelte skler selv bestemmer antallet af forudgående prøver (undtagen T-prøven i 3.g) ikke har tilstrækkeligt med rutine og erfaring i eksamen på prøvelignende vilkår.
to fremmede censorer er kyniske og bedømmer udelukkende fejl, mangler og stryker/svaghder uden det mindste individuelle hensyn/personlige hensyn.
Der er forskel på censorer - nogle er skrappere end andre - dette  k a n betyde, at enkelte opgaver dømmes anderledes end vanligt, selvom man altid ved tvivl runder op

 mange lærere er begyndt at give årskarakterer på basis af prøver på mere eller mindre prøvelignende vilkår -dette vil på sigt eliminere forskellene
 


Skriv et svar til: "Gymnasier er for flinke med skriftlige årskarakterer"

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.