Debat
Musik på Gymnasiet?
Jeg bliver bare irriteret over at se, mine klassekammerater aflevere et lille papir med lidt noder på, som de lige har brugt en halv time efter skole på at lave, hveranden uge (de siger selv det er nemt og kan godt se urimlighederne). De får praktisk talt aldrig desiderede skriftlige eksamensopgaver - andet end til terminsprøver...
I selve timerne synger de og hygger. Evt jammer. Læreren er der ofte ikke.
Og det samtidig med, at vi andre med samfund på højtniveau sveder som s... med komplekse samfundsrapporter og læser mere, end man gør i noget andet fag...!
Det kan godt være, at i opfatter det her som et surt opstød, men jeg synes bare, der mangler en debat om fagene på gym, og af relevansen af musik på højniveau i særdelsehed...
Svar #1
30. oktober 2003 af *A* (Slettet)
Men mener ikke at man kan bruge musik til noget andet end personlig udvikling og så er det jo ens eget valg at tage musik og hygge i 2 år eller at tage et fag som man istedet mener at man kan bruge senere i forbindelse med job og uddannelse
I øvrigt stemmer din opfattelse af musik højniveau (ikke b-niveau!) slet ikke overens med min. På mit gymnasium siger alle at musik skulle være det skrifligt hårdeste fag
Svar #2
30. oktober 2003 af SP anonym (Slettet)
Har ikke selv musik og kan derfor ikke kommentere abrjdet i det, men går i en klasse hvoraf næsten halvdelen har musik på højt niveau, og man kan da godt se at deres timer består meget af at synge og spille, men de har dog også teori, og en hel del afleveringer der ikke altid virker lige lette for dem (men dette kommer jo også, som alle andre fag, an på hvor gor man er til det). men det er et valgfag, og jeg mener ikke man kan klage over det, eftersom alle har muligheden for at vælge det. Så hvis du er utilfreds kunne du jo selv have valgt det. Desuden ses samfundsfag ofte som et af de hårdeste mht. afleveringer (men kommer jo igen an på ens dygtighed i faget), så jeg synes du skal passe lidt på med at sammenligne de to fag.
Svar #3
30. oktober 2003 af Kaare (Slettet)
Svar #4
30. oktober 2003 af Smilla (Slettet)
Svar #5
30. oktober 2003 af Smilla (Slettet)
Svar #7
30. oktober 2003 af Ktulu (Slettet)
Det kan godt være, at musikundervisningen på mit gymnasium er specielt ringere, end andre steder - jeg kender jo kun til mit eget gymnasiums forhold.
Men spørgsmålet var også - hvorfor at musik ikke er sidestillet med idræt og billedkunst. Jeg mener personligt, at alle tre fag kun skulle kunne tages på B-niveau.
Svar #9
30. oktober 2003 af Kaare (Slettet)
Svar #10
30. oktober 2003 af Xabbu (Slettet)
Svar #11
30. oktober 2003 af Ktulu (Slettet)
Jeg ved godt, hvad musikfaget indeholder af arbejde, men fact er, at der, hvor jeg går, er musik langt nemmere end de andre højniveaufag og meget mindre tidskrævende mht til lektier. De indrømmer det selv - de har kun fået deciderede skriftlige eksamensopgaver til terminsprøverne, hvis lærenen rigtigt stramme den - får de måske en delopgave!
Den med, at musik har et langt større bogligt aspekt end billedkunst og idræt, mener jeg, ikke holder. Man kunne sagtens hæve den teoretiske/boglige del i idræt og billedkunst.
Idræt: menneskets biologi og biologi i det hele taget, øvelsesteknikker og måske idrætshistorie (antikken fx) eller socieologi - hvilken betydning har idræt for samfundet og folk. Der er sikkert meget meget mere, som kunne gøre faget mere teoretisk.
Billedkunst: for søren da! Jeg mener, at dette fag sagtens kunne komme på et ligeså teoretisk niveau, som musik. Billedanalyse, kunsthistorie, male-, tegne-, formeteknik osv osv.
Der er ingen fornuftig grund til, at man kan tage musik men ikke idræt og billedkunst på højniveau. Men stod det til mig, skulle alle disse tre fag kun kunne tages på mellemniveau.
Svar #12
30. oktober 2003 af Xabbu (Slettet)
Svar #13
30. oktober 2003 af Ktulu (Slettet)
Sammenlign fx musik på obligatorisk niveau med idræt eller billedkunst - musik var ikke sværere, netop fordi det var sat til samme obligatoriske niveau som billedkunst og idræt...
Svar #14
30. oktober 2003 af SP anonym (Slettet)
Svar #15
31. oktober 2003 af *A* (Slettet)
Svar #16
31. oktober 2003 af Xabbu (Slettet)
Svar #17
31. oktober 2003 af Kaare (Slettet)
Men når det er sagt synes jeg altså det er tåbeligt at folk forsvarer fag ud fra hvad de lige mener er spændende og interessant. Alle fagene i gymnasiet kan relateres til et universitetsfag og det er sådan set begundelse nok for at muligheden for at forfølge faget på et højt niveau skal være der. Hvis man er målrettet mod en bestemt uddannelse er det da bare perfekt at man har mulighed for at forberede sig gennem et højniveaufag i gymnasiet. At alle gymnasier naturligvis ikke kan udbyde alle fag til højniveau på grund af omkostningerne er klart men gymnasier der har muligheden bør da klart udnytte den - det er for eksempel også kun visse gymnasier der udbyder musik på højniveau.
Og oldtidskundskab er ligesom alle de andre fag også lige netop det et eller flere universitetsfag beskæftiger sig med. Klassisk filologi, græsk og latin i dette tilfælde. Derudover har oldtidskundskab en rigtig vigtig funktion i forståelsen af en lang række af humanistiske og samfundsfaglige fag - ikke mindst simpelthen for at kunne forstå den tradition som klassikerne indenfor området har skrevet sig op imod og refererer til.
Svar #18
31. oktober 2003 af Slacz Maci (Slettet)
Jeg har selv musik på højniveau, og ser ofte at jeg laver mere end mine klassekammerater der har matematik på højniveau. At dem fra din klasse ikke laver noget, vil bare sparke dem i nakken til eksamen.
I musik har man ligeså mange afleveringer som i matematik, fysik, biologi (osv osv), og for mit vedkommende tager de faandeme ligeså lang tid som en matematikaflevering - hvis jeg altså gør noget ud af. For enhver vil kunne lave en musikaflevering på ½ time, ligesom enhver kan lave en mat.aflevering på ½ time - men karakteren bliver sgu også derefter, kan jeg love dig. Ja, vi synger i nogle timer, men det er ikke "hygge". Vi bruger over halvdelen af vores timer på tør teori, der er ingen "hygge" stund i det, kan jeg godt sige dig. Det er ikke let, det er faktisk pissesvært at analysere Händel og Bach og jeg ska gi dig ska jeg. Jeg ville til hver en tid sige at det i alle fald er ligeså svært som at lave en god matematikaflevering. Og jeg er matematiker, så den parallel kan jeg udemærket trække.
Så jeg vil mene det er læreren skyld, at dem du lige kender, ikke laver noget. Eller dem selv der ikke gider gøre noget ud af det. Men som sagt - deres eksamenskarakter bliver derefter (medmindre de er naturtalenter)
For fremtiden skulle du tage og kigge dig lidt mere rundt inden du begynder på den slags..
-Slacz-
Svar #19
01. november 2003 af Ktulu (Slettet)
Jeg refererede til de forhold, jeg kender fra mit eget gymnasium. Jeg har på intet tidspunkt påstået, at dette er forholdene overalt - det kan jeg da overhovedet ikke vide noget om! Så jeg skal ikke 'kigge mig mere rundt'
Men jeg kan påstå, at niveauet i højniveau musik på mit gymnasium er latterligt lavt. Sidste år (2.g) brugte dem, som havde musik på højniveau, mere tid på gepgrafiafleveringer end musikafleveringer fx.
Og jeg mener stadig, at musik på højniveau er irelevant for en meget stor del, af dem som har det. Kun en promille vil studere musik på videregående eller for brug for det, de lærer, i fremtiden...
Så jeg holder stadig fast ved, at musik kun burde kunne tages på mellemniveau - ligesom de andre fag i denne familie - billedkunst og idræt.
Hvis man vil gøre noget ved musikken, kan man tage et MGK-kursus eller lignede...
Svar #20
01. november 2003 af Kaare (Slettet)
Men Ktulu det er i mange tilfælde sådan at man ikke direkte får brug for sine højniveaufag senere. Jeg havde matematik og engelsk som højniveaufag men jeg studerer ikke et fag der er relateret til nogen af delene. Selvfølgelig har jeg fået en evne til at tænke logisk ud af matematik og jeg har lettere ved at læse engelske tekster på grund af engelsk men det er afledte fordele. I mange tilfælde er højniveaufagene endnu mere "ubrugelige" som f.eks. mit matematik hvis jeg havde valgt at studere et sprogfag. Masser af mennesker vælger samfundsfag uden overhovedet at skulle bruge det i deres naturvidenskabelige videre uddannelse og fordelen ved at ahve haft faget er derfor fuldstændig "ufaglig". Faget giver selvfølgelig nogle kompetencer udenfor uddannelsessystemet men det gør musik jo i høj grad også. Jeg tror der er flere mennesker der studerer musik efter gymnasiet end tysk men skal vi af den grund begrænse tysk til mellemniveau?