Debat

Musik på Gymnasiet?

30. oktober 2003 af Ktulu (Slettet)
Jeg er imod, at faget musik kan tages på højniveau i gymnasiet. Jeg mener, at musik er i samme kategori som idræt og billedkunst. Disse er obligatorisk og kan så også tages på mellemniveau - det samme burde gælde for musik - hvad er forskellen?

Jeg bliver bare irriteret over at se, mine klassekammerater aflevere et lille papir med lidt noder på, som de lige har brugt en halv time efter skole på at lave, hveranden uge (de siger selv det er nemt og kan godt se urimlighederne). De får praktisk talt aldrig desiderede skriftlige eksamensopgaver - andet end til terminsprøver...
I selve timerne synger de og hygger. Evt jammer. Læreren er der ofte ikke.
Og det samtidig med, at vi andre med samfund på højtniveau sveder som s... med komplekse samfundsrapporter og læser mere, end man gør i noget andet fag...!

Det kan godt være, at i opfatter det her som et surt opstød, men jeg synes bare, der mangler en debat om fagene på gym, og af relevansen af musik på højniveau i særdelsehed...

Brugbart svar (1)

Svar #1
30. oktober 2003 af *A* (Slettet)

Personligt regner jeg selv med at vælge musik på mellemniveau næste år. Jeg vælger det fordi jeg godt kunne lide musiktimerne i 1g og fordi jeg elsker at spille, synge og ikke mindst analysere musik. Jeg har ikek valgt det på højniveau fordi jeg har pririteret mere boglige fag højere. For mig er det ikke af stor betydning at lektiemængden er lille( det er den nemlig på B-niveau) jeg havde valgt det selvom der var masser af lave, men ok indrømmet efter et hårdt 2.g med Fys og Mat på A+ og kemi på B tror jeg også at jeg trænger til lidt andet end det naturfaglige/nørdede ;)

Men mener ikke at man kan bruge musik til noget andet end personlig udvikling og så er det jo ens eget valg at tage musik og hygge i 2 år eller at tage et fag som man istedet mener at man kan bruge senere i forbindelse med job og uddannelse

I øvrigt stemmer din opfattelse af musik højniveau (ikke b-niveau!) slet ikke overens med min. På mit gymnasium siger alle at musik skulle være det skrifligt hårdeste fag

Brugbart svar (1)

Svar #2
30. oktober 2003 af SP anonym (Slettet)

Vil først og fremmest sige, at det med at læreren ikke møder op så tit har jo intet med selve faget at gøer, da er det læreren der skal tages fat i.

Har ikke selv musik og kan derfor ikke kommentere abrjdet i det, men går i en klasse hvoraf næsten halvdelen har musik på højt niveau, og man kan da godt se at deres timer består meget af at synge og spille, men de har dog også teori, og en hel del afleveringer der ikke altid virker lige lette for dem (men dette kommer jo også, som alle andre fag, an på hvor gor man er til det). men det er et valgfag, og jeg mener ikke man kan klage over det, eftersom alle har muligheden for at vælge det. Så hvis du er utilfreds kunne du jo selv have valgt det. Desuden ses samfundsfag ofte som et af de hårdeste mht. afleveringer (men kommer jo igen an på ens dygtighed i faget), så jeg synes du skal passe lidt på med at sammenligne de to fag.

Brugbart svar (1)

Svar #3
30. oktober 2003 af Kaare (Slettet)

Musiks primære relevans for mig er at det er et oplagt fag at have på højniveau hvis man satser på en musisk videregående uddannelse - jeg kan ikke forstå hvorfor man ikke tilsvarende kan få billedkunst eller idræt på højniveau hvis man ønsker at studere kunsthistorie eller idræt på universitetet men det er da bestemt ikke et argument for at konsitoriefolkene ikke skal have lov til at have haft musik på højniveau. Selvfølgelig skal niveauet i musik være det samme som i de andre fag men det tror jeg ærlig talt også det er. På mit gymnasium var der rigtig mange afleveringer i musik og jeg er ret overbevist om at jeg ikke ville kunne have scoret en særlig høj karakter i faget. Hvad der virker let og hvad der virker svært afhænger af hvad man er god til eller brænder for. Jeg fik 13 i engelsk som var det ene af mine højniveaufag men kunne på ingen måde have fået den karakter i musik. Betyder det så at engelsk er et endnu lettere fag end musik?

Brugbart svar (1)

Svar #4
30. oktober 2003 af Smilla (Slettet)

Jeg vil sige det sådan at jeg tror ikke det er faget musik der er noget i vejen med, men dit gymnasium! Jeg har ikke selv musik på højniveau, men samfundsfag. Det gør jeg jeg ser faget musik udefra, og de knokler fandme ligeså hårdt som vi andre! Der er mange afleveringer, og de er også på utrolig mange ekskursioner. På mit gymnasium er vi 1000 elever, og alle nyder godt af de elever der har musik, som ofte levere underholdningen. Pas på med ikke altid kun at tænke på det faglige i gymnasiet, for ofte er det de lidt sjovere ting såsom musik, idræt, skolekomedier, gym-fester, frivillig musik, idræt, billedkunst, drama osv., der gør gymnasiet sjovt og får dig til at møde op hver dag. Men som sagt, folk med musik som fag knokler røven ligeså meget ud af bukserne som os andre - gymnasiet er for folk der ønsker at udvikle og lærer om sig selv...

Brugbart svar (1)

Svar #5
30. oktober 2003 af Smilla (Slettet)

fortsat... Gymnasiet er ikke bare en skole. Det er også det forum hvor man mødes efter man har fået fri i stedet for at tage hjem og ligge brak til Ricki Lake. Når man går i gymnasiet fylder lektier unægtelig en stor del af ens liv - afhængig af ens personlige indstilling til skolearbejdet. Men når man går i skole 8 timer om dagen er det vigtigt med nogel livgivende pusterum. Gymnasiet kan heldigvis også være stedet hvor man således lader op til hverdagen. Måske jeg nu er kommet rimelig langt væk fra det egentlige emne, men jeg vil bare sige: Gymnasiet rummer både aktivitet for hjernen, såvel som for resten af hjernen.

Brugbart svar (1)

Svar #6
30. oktober 2003 af Smilla (Slettet)

organismen*

Svar #7
30. oktober 2003 af Ktulu (Slettet)

Tja, det er bare ikke min (og andres - også dem som har musik på A-niveau) opfattelse på mit gymnasium.
Det kan godt være, at musikundervisningen på mit gymnasium er specielt ringere, end andre steder - jeg kender jo kun til mit eget gymnasiums forhold.

Men spørgsmålet var også - hvorfor at musik ikke er sidestillet med idræt og billedkunst. Jeg mener personligt, at alle tre fag kun skulle kunne tages på B-niveau.

Brugbart svar (1)

Svar #8
30. oktober 2003 af krelle (Slettet)

Livet er sååååå uretfærdigt.

Brugbart svar (1)

Svar #9
30. oktober 2003 af Kaare (Slettet)

Selvfølgelig skal de da ligestilles men det bliver de jo også hvis de alle kan tages på højniveau (under forudsætning af at gymnasiet har kvalificerede undervisere til at udbyde det).

Brugbart svar (1)

Svar #10
30. oktober 2003 af Xabbu (Slettet)

Ktulu: Nu ved jeg ikke hvilket gymnasium du går på, men det du siger lyder meget usædvanligt. Jeg har selv musik på højniveau, og kender en anden som går på et anden gym. som også har det, og der er ingen problemer. Vi har skriftlig aflevering hver 2. uge og det er så en stor en, på størrelse med dem vi vil få til eksamen. Der er sågar folk som klager over at det er for meget. Så det med at folk der har musik ikke knokler er vist helt galt, andre steder i landet. Måske har man nemmere ved at lave afleveringerne fordi man har det som fritidsinteresse, men det er jo kun en positiv ting. Og jeg tror at grunden til at den kan tages på A-niveau fremfor idræt og billedkunst, er at der i musik er MEGET mere skriftlig teori end i de andre to til sammen. Og musik er også meget andet end bare at synge og skrive noder. Man lærer at analysere musik, lytte til musik, og en masse skriftlig teori..

Svar #11
30. oktober 2003 af Ktulu (Slettet)

Xabbu>>>

Jeg ved godt, hvad musikfaget indeholder af arbejde, men fact er, at der, hvor jeg går, er musik langt nemmere end de andre højniveaufag og meget mindre tidskrævende mht til lektier. De indrømmer det selv - de har kun fået deciderede skriftlige eksamensopgaver til terminsprøverne, hvis lærenen rigtigt stramme den - får de måske en delopgave!

Den med, at musik har et langt større bogligt aspekt end billedkunst og idræt, mener jeg, ikke holder. Man kunne sagtens hæve den teoretiske/boglige del i idræt og billedkunst.
Idræt: menneskets biologi og biologi i det hele taget, øvelsesteknikker og måske idrætshistorie (antikken fx) eller socieologi - hvilken betydning har idræt for samfundet og folk. Der er sikkert meget meget mere, som kunne gøre faget mere teoretisk.
Billedkunst: for søren da! Jeg mener, at dette fag sagtens kunne komme på et ligeså teoretisk niveau, som musik. Billedanalyse, kunsthistorie, male-, tegne-, formeteknik osv osv.

Der er ingen fornuftig grund til, at man kan tage musik men ikke idræt og billedkunst på højniveau. Men stod det til mig, skulle alle disse tre fag kun kunne tages på mellemniveau.

Brugbart svar (1)

Svar #12
30. oktober 2003 af Xabbu (Slettet)

Musik er jo noget som mange studerer videre, og der er folk som går på MGK som har brug for musik på A-niveau i gymnasiet. Jeg mener sagtens at kunne se hvorfor de har gjort musik til et højniveaufag, for det kræver langt mere end de andre efter min mening.

Svar #13
30. oktober 2003 af Ktulu (Slettet)

Ja det kræver mere fordi, det er sat til høj-niveau. Idræt og billedkunst er lavere, fordi de er sat til mellemniveau. De kan sagtens sættes til høj-niveau, og komme på samme sværhedsniveau som musik.
Sammenlign fx musik på obligatorisk niveau med idræt eller billedkunst - musik var ikke sværere, netop fordi det var sat til samme obligatoriske niveau som billedkunst og idræt...

Brugbart svar (1)

Svar #14
30. oktober 2003 af SP anonym (Slettet)

Faktum er, at musik er det højniveau med flest skriftlige afleveringer - 1 pr. uge. Og på andet år er det altså medstemme, modstemme samt groove af bas, trommer og akkordinstrument der skal laves til 32 takter eller lignende. Det kan godt tage et par timer. Og de andre højniveaufag får sgu da heller ikke eksamenssæt som aflevering. Selvfølgelig er det relevant også mht. uddannelse. Hvis du vil studere musikvidenskab på universitetet, er det så ikke relevant eller hvad? Eller hvis du vil på musikkonservatoriet? Selvfølgelig er det relevant. Og det med at jamme, er nok mere de elever der har erfaring med musik. De er på et højere niveau end bekendtgørelsen kræver og derfor er det legende let for dem at spille musik. Når man snakker om relevans, så forsvar lige oldtidskundskab? Har det noget der kan bruges til senere uddannelse. Næppe!

Brugbart svar (1)

Svar #15
31. oktober 2003 af *A* (Slettet)

Jeppe--> Du siger at musik er det fag med FLEST skr afleveringer. Det holder ikke! Det kan godt være at afleveringerne måske tager længere tid, men som matematiker afleverer man altså blækregning hver uge i 3 år(hvis man har det på højniveau hvilket de fleste har)og de tager også omkring et par timer.

Brugbart svar (1)

Svar #16
31. oktober 2003 af Xabbu (Slettet)

Nu er matematik også et fag for sig selv. I fx engelsk og tysk aflverer man ikke hver uge, og det er også kun ca. hver 14. dag man afleverer.

Brugbart svar (1)

Svar #17
31. oktober 2003 af Kaare (Slettet)

Matematik er ikke mere et fag for sig selv end musik er - begge er obligatoriske og musik skal derfor bare vælges i to år i stedet for et år. Og i matematik arbejder man også med eksamensopgaver ligesom man i høj grad gør i sprogfagene. I højniveau engelsk havde jeg næsten en aflevering hver uge selvom omfanget varierede kraftigt - i matematik var det simpelthen fast en aflevering per uge og dem kunne jeg bestemt godt bruge mange timer på.

Men når det er sagt synes jeg altså det er tåbeligt at folk forsvarer fag ud fra hvad de lige mener er spændende og interessant. Alle fagene i gymnasiet kan relateres til et universitetsfag og det er sådan set begundelse nok for at muligheden for at forfølge faget på et højt niveau skal være der. Hvis man er målrettet mod en bestemt uddannelse er det da bare perfekt at man har mulighed for at forberede sig gennem et højniveaufag i gymnasiet. At alle gymnasier naturligvis ikke kan udbyde alle fag til højniveau på grund af omkostningerne er klart men gymnasier der har muligheden bør da klart udnytte den - det er for eksempel også kun visse gymnasier der udbyder musik på højniveau.

Og oldtidskundskab er ligesom alle de andre fag også lige netop det et eller flere universitetsfag beskæftiger sig med. Klassisk filologi, græsk og latin i dette tilfælde. Derudover har oldtidskundskab en rigtig vigtig funktion i forståelsen af en lang række af humanistiske og samfundsfaglige fag - ikke mindst simpelthen for at kunne forstå den tradition som klassikerne indenfor området har skrevet sig op imod og refererer til.

Brugbart svar (1)

Svar #18
31. oktober 2003 af Slacz Maci (Slettet)

ktulu - du har åbenlyst aldrig deltaget i en (seriøs!!!) musiktime. Som jeg er sikker på en del andre allerede har skrevet, (jeg har ikke læst samtlige svar) så er du helt væk på den.
Jeg har selv musik på højniveau, og ser ofte at jeg laver mere end mine klassekammerater der har matematik på højniveau. At dem fra din klasse ikke laver noget, vil bare sparke dem i nakken til eksamen.
I musik har man ligeså mange afleveringer som i matematik, fysik, biologi (osv osv), og for mit vedkommende tager de faandeme ligeså lang tid som en matematikaflevering - hvis jeg altså gør noget ud af. For enhver vil kunne lave en musikaflevering på ½ time, ligesom enhver kan lave en mat.aflevering på ½ time - men karakteren bliver sgu også derefter, kan jeg love dig. Ja, vi synger i nogle timer, men det er ikke "hygge". Vi bruger over halvdelen af vores timer på tør teori, der er ingen "hygge" stund i det, kan jeg godt sige dig. Det er ikke let, det er faktisk pissesvært at analysere Händel og Bach og jeg ska gi dig ska jeg. Jeg ville til hver en tid sige at det i alle fald er ligeså svært som at lave en god matematikaflevering. Og jeg er matematiker, så den parallel kan jeg udemærket trække.
Så jeg vil mene det er læreren skyld, at dem du lige kender, ikke laver noget. Eller dem selv der ikke gider gøre noget ud af det. Men som sagt - deres eksamenskarakter bliver derefter (medmindre de er naturtalenter)

For fremtiden skulle du tage og kigge dig lidt mere rundt inden du begynder på den slags..

-Slacz-

Svar #19
01. november 2003 af Ktulu (Slettet)

Rolig nu, mand!

Jeg refererede til de forhold, jeg kender fra mit eget gymnasium. Jeg har på intet tidspunkt påstået, at dette er forholdene overalt - det kan jeg da overhovedet ikke vide noget om! Så jeg skal ikke 'kigge mig mere rundt'
Men jeg kan påstå, at niveauet i højniveau musik på mit gymnasium er latterligt lavt. Sidste år (2.g) brugte dem, som havde musik på højniveau, mere tid på gepgrafiafleveringer end musikafleveringer fx.

Og jeg mener stadig, at musik på højniveau er irelevant for en meget stor del, af dem som har det. Kun en promille vil studere musik på videregående eller for brug for det, de lærer, i fremtiden...

Så jeg holder stadig fast ved, at musik kun burde kunne tages på mellemniveau - ligesom de andre fag i denne familie - billedkunst og idræt.
Hvis man vil gøre noget ved musikken, kan man tage et MGK-kursus eller lignede...

Brugbart svar (0)

Svar #20
01. november 2003 af Kaare (Slettet)

Ja det ville være rart hvis vi kunne holde det her på et lidt roligere og lidt mere sagligt niveau så det ikke bliver et personspørgsmål...

Men Ktulu det er i mange tilfælde sådan at man ikke direkte får brug for sine højniveaufag senere. Jeg havde matematik og engelsk som højniveaufag men jeg studerer ikke et fag der er relateret til nogen af delene. Selvfølgelig har jeg fået en evne til at tænke logisk ud af matematik og jeg har lettere ved at læse engelske tekster på grund af engelsk men det er afledte fordele. I mange tilfælde er højniveaufagene endnu mere "ubrugelige" som f.eks. mit matematik hvis jeg havde valgt at studere et sprogfag. Masser af mennesker vælger samfundsfag uden overhovedet at skulle bruge det i deres naturvidenskabelige videre uddannelse og fordelen ved at ahve haft faget er derfor fuldstændig "ufaglig". Faget giver selvfølgelig nogle kompetencer udenfor uddannelsessystemet men det gør musik jo i høj grad også. Jeg tror der er flere mennesker der studerer musik efter gymnasiet end tysk men skal vi af den grund begrænse tysk til mellemniveau?

Forrige 1 2 Næste

Der er 35 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.