Kommentarer til Studieportalen.dk

Forslag til ændring

02. december 2005 af zjoz
Jeg synes, at for mange opgaver herinde på studieportalen har en alt for høj karakter i forhold til niveauet. Der er mange gange, hvor man må tage sig til hovedet og tænke: "Det her er bare ikke rigtigt".
Jeg ved ikke, hvor mange opgaver der bliver tilføjet langs af sted, men hvis det er muligt, så kunne opgaveredaktører/Lektieguruer evt. give dem karakter i stedet for brugernes karaktergivning. Man kunne også lade bruger-karakteren stå og ved siden af indsætte opgaveredaktørens/Lektieguruens karakter.

Brugbart svar (2)

Svar #1
02. december 2005 af Sicma (Slettet)

Enig! ;-D

Brugbart svar (2)

Svar #2
02. december 2005 af danielruhmann (Slettet)

Måske er det derofr, at man har muligheden for at skrive en: "Kommentar til opgaven".

Det er meningen, at du her kan skrive, hvad du synes om opgaven: Om du fx synes, den er blevet vurderet korrekt - er den efter din mening ikke det, må du finde nogle steder i afleveringen, der kan danne belæg for din påstand.

Jeg tror ikke, at man angiver en falsk karakter, når man uploader en opgave.

Et yderligere problem er også, at der mangler klarhed over, hvilket niveau et fag som dansk har? Har man det på C-niveau i 1.g, B-niveau i 2.g og A-niveau i 3.g.

Der er selvfølgelig forskel på, hvordan en danskstil vurderes, alt efter om man går i 1. eller 3.g. Angives det forkerte niveau, kan karakteren være uforståelig.

Jeg synes generelt ikke, at opgaverne er forkert vurderet - og hvis jeg falder over en opgave, hvor jeg ikke kan forstå den givne karakter, giver jeg også en bemærkning til det.

At få lektieguruerne og opgaveredaktørerne til at kigge dem igennem; det tror jeg ikke på. Det er meget tidskrævende. Hvis du derimod skrev de opgave ind, hvor du mente, at karakteren var helt ude i hampen, kunne der sikkert tages stilling til det. Men da studieportalen bygger på frivilligt arbejde, er det begrænset, hvormeget man kan forvente.

Svar #3
02. december 2005 af zjoz

#2 Jeg ved godt, at det er begrænset, hvad man kan nå at lave, når der er så mange afleveringer, og jeg tager selvfølgelig hatten af for det kæmpe frivillige arbejde, der er lagt i besvarelse af indlæg og opgaver, fra alle lektiehjælpere.
MEN jeg har et par gange støt på, hvor en af opgaveredaktørerne har skrevet en kommentar til en opgave, hvor kommentaren ikke har været fyldestgørende efter min mening.
Jeg finder lige et par eksempler, så du kan se, hvad jeg mener.

Brugbart svar (2)

Svar #4
02. december 2005 af danielruhmann (Slettet)

Du er velkommen til selv at ansøge om at blive opgaveredaktør?

Også selvom du ikke er opgaveredaktør, kan du sagtens smide en kommentar til opgaverne. Det skal du være velkommen til.

Svar #5
02. december 2005 af zjoz

#4 Jeg vil hellere bare være "lektiehjælper".

Det lyder som en udmærket opfordring med hensyn til kommentarerne.

Brugbart svar (2)

Svar #6
02. december 2005 af Jean

#0.

Ja, der er en vis problematik der. Som danielruhmann foreslår er det en god ide at skrive en kommentar til opgaven.

Vi arbejder med en ide om at lave en brugervurdering af opgaverne i en skala fra f.eks. 1-5. Specielt vil dette hjælpe med at udskille de gode opgaver, som ikke har fået karakterer (f.eks. notater).

Brugbart svar (2)

Svar #7
02. december 2005 af GogO (Slettet)

Jeg må ærlig talt sige, at jeg syntes at man skal droppe opgavesektionen! Jeg har observeret en tildens der går på at man går mod laveste fællesnævner! og jeg mener at man bør tage ansvar for såkaldte "svage" elever på en anden måden end at de kan skrive opgaver tildels af herinde fra!
ups, det var vidst et irrelevant indlæg!

Brugbart svar (2)

Svar #8
02. december 2005 af Sicma (Slettet)

#7

Det er nu ellers meget degligt med nogle kemi, fysik og matematiknotater. ;-D

Hmm.. nej - Jeg synes det er fint med opgavesektionen.
Og hvis det fjernes bliver du jo også arbejdsløs :o

Brugbart svar (2)

Svar #9
02. december 2005 af GogO (Slettet)

"Det er nu ellers meget degligt med nogle kemi, fysik og matematiknotater. ;-D " Ja helt enig, syntes bare noter er lidt noget andet! men skal nok komme tilbage imorgen eller overmorgen og svare mit synspunkt.. har ikke tid nu

Brugbart svar (2)

Svar #10
02. december 2005 af danielruhmann (Slettet)

#7 Eftersom afskrivning kun er ris til egen røv, kan jeg ikke støtte op om dit forslag. Jeg hverken gider eller har tid til at komme med en længere argumentation. Dog kan det kortfattet siges: Studieportalens koncept er, at eleverne skal kunne få vejledning og inspiration. Jeg er helt sikker på, at de elever, der gerne vil lære noget, får rigtig meget ud af såvel forum som opgavedelen. De elever, der bare vil slippe af med lektie- og afleveringsbyrden, ja, de fucker sig selv op til såvel mundtlige som skriftlige eksaminer (forhåbentligt).

Jeg ser ingen grund til at fjerne opgavesektionen her fra siden.

Svar #11
02. december 2005 af zjoz

#7 Sådan som jeg har forstået det, er studieportalen beregnet til lektiehjælp, dvs. opgave sektionen er en del af lektiehjælpen. At brugere så vælger at misbruge opgaver, er vel deres eget problem. Hvis de har rygraden til at snyde, må de også have rygraden til at tage de efterfølgende problemer!

Brugbart svar (2)

Svar #12
02. december 2005 af Katen (Slettet)

# er enig
Hvis jeg eks. var kørt fast i en opgave med kemiberegniner og lignende - kunne man få hjælp til at komme vidre.
Det fleste lører er klog nok, til at se, om man har kopiret opgaven - flere der blev snuppet på vores skole - så har man bare lidt hjerne, så gøre man det ikke.

Kath.

Brugbart svar (2)

Svar #13
02. december 2005 af SomeOneMore (Slettet)

#0, Vi som opgaveredaktører, besidder faktisk den magt det kræves, at ændre i den af brugeren angivet karakter. Og de nyeste opgaver der bliver lagt op, bliver lagt op på et faglig bedømmelse fra de enkelte opg.red. Har en bruger oplaoded en opgave, og angivet den til 10, mens opg.red. bedømmer den til, lad os sige, 8, bliver opgaven slettet. Hvis opg.red. bedømmer den til 9, kan vedkomne altså ændre den til den bedømte karakter, altså 9.

#6 det ville være en rigtig god ide med et brugerbedømmelse-system!
Hvis alle de brugere der lægger en kommentar til en opgave de har hentet, kan angive et antal stjerner, blyanter, eller hvilket som helst andet ikon, sammen med sin kommentar, er det jo nemt, og man kan se hvad deres individuelle kommentar bygger på, eller blot samle det til én overordnet

Svar #14
03. december 2005 af zjoz

#13 finfin... Det var jeg ikke klar over, men jeg synes bare, at det er lidt fór ofte, at en aflevering ikke lever op til karakteren.

#6 Det er helt klart en god idé, men jeg vil dog mene, at der er en hvis problematik, ved at lade brugerne vurderer opgaver, da der er mange forskellige opfattelser af, hvad der er godt og dårligt. Hvis en person med autoritet, f.eks. en opgaveredaktør, retter dem, så vil der blive set med samme synsvinkel på alle opgaverne.

Brugbart svar (2)

Svar #15
03. december 2005 af Jean

#7.

Det er jo mere eller mindre opgaveredaktørernes ansvar at kvalitetssikre varen. At du føler, at det ikke er sådan det foregår, er uheldigt.

Du må gerne ringe til mig, så vi kan få en snak om "problemet".

#14.

Er det generelle problem ikke, at forskellige lærere også kan give forskellige vurderinger?




Svar #16
03. december 2005 af zjoz

#15 Jo, det er et meget stort problem, men nu trækker vi også emnet over mod inflation i 13-skalaen.
Generelt, når der skal gives karakter i en eller anden sammenhæng, så vil der selvfølgelig være delte meninger om hvilken karakter, der skal gives, men jeg tror, at to opgaveredakørers delte meninger er bedre end to 1.g'eres meninger.

Brugbart svar (2)

Svar #17
04. december 2005 af GogO (Slettet)

Jeg må sige at i og med Studi.dk ikke er mening som en "jeg kopierer opgaven og tror jeg får samme karakter som den er givet ved site", så kan karakterenniveau på den baggrund alt andet lige være lidt ligegyldig!( Så længe det ikke er en der fyrer lort af)

Brugbart svar (2)

Svar #18
04. december 2005 af GogO (Slettet)

Da det er beregnet til inspiration!!
# ups glemte lige at få det med : )

Svar #19
04. december 2005 af zjoz

# 17
Okay... Jeg kan godt se, hvad du mener. Det vil tvinge folk til selv at tage stilling til opgaven. Det lyder sådan set fornuftigt nok, men jeg er dog enig med #6, at det nævnte system bør eller skal indføres ved noter.

Skriv et svar til: Forslag til ændring

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.