Dansk

Godt at have med? Dansk skriftlig årsprøve.

31. maj 2007 af 12.marts (Slettet)
Hejsa, vil høre til om der er nogen, der ligger inde med noget godt / notater mm. der kunne være nyttigt at have med til en dansk skriftlig prøve!? Mine notater fra året er forsvundet, så er rimelig åben for alt. Vi har bl.a. arbejdet med Jan Sonnergård, Villy Sørensen, reklame analyse, Gasolin, digte, artikel analyse, etos - patos - logos, mm.

På forhånd tak :) !

Brugbart svar (1)

Svar #1
31. maj 2007 af Camz (Slettet)

Hejsa....

Det nytter ikke noget at oprette flere indlæg. Hjælpen skal nok dukke op på et eller andet tidspunkt.

Tålmodighed...tak..

Jeg vender måske tilbage til dig senere på dagen. Jeg har også beskæftigede mig med de forfattere, som du nævner.

merci...

mvh,
Camz

Svar #2
31. maj 2007 af 12.marts (Slettet)

#1 UHm, jeg har nu heller ikke oprettet flere indlæg om dette emne, hvis det er det du tænker på :) ! Men skal da nok lade være med at oprette flere, var heller ikke min tanke ;) ! Lyder godt.. Hej så længe..

Brugbart svar (1)

Svar #3
31. maj 2007 af Camz (Slettet)

Hej igen...

Har du en e-mail??

mvh
Camz

Svar #4
31. maj 2007 af 12.marts (Slettet)


Brugbart svar (1)

Svar #5
31. maj 2007 af Camz (Slettet)

ANALYSE AF EN ARTIKEL

OVERSKRIFT

Præsentation af genre, undergenre, artikeltype, medie, udgivelsesdato og –år

HVEM MEDDELER NOGET?

Den særlige afsender:
Hvem er udgiveren og det medie, artiklen præsenteres i?
Hvem er artiklens forfatter?

HVAD MEDDELES? – De særlige udsagn:

Hvilken sag, hvilket hovedtema handler teksten om?
Referat.

HVORDAN MEDDELE DER?

Særlige fortællertekniske virkemidler:
Ydre komposition
Hvad signalerer overskriften og hvad er artiklens blikfang?
Beskriv layouten og kommenter, hvordan den virker.
Hvilke illustrationer er brugt? Kommenter disses betydning.

Objektivitet & Subjektivitet (Værdiladning, synsvinkelposition, fortællertype, konklusion om graden af: objektivitet eller subjektivitet?).
Saglig & Usaglighed (Dokumentationens sandhedsværdi, argumentationskneb, konklusion om graden af saglighed eller usaglighed)

Særlige sproglige virkemidler:
Tekstens sværhedsgrad (Lix-tal)
Hvilken type sætningskonstruktion er dominerende?
Bruges der mange fagord og/ eller fremmedord?
Er der billedsprog eller anden kreativ sprogbrug et typisk sprogligt træk i artiklen?
Er en særlig humor, ironi eller sarkasme kendetegnende for sproget?

Husk at komme med eksempler på og overvej betydningen af de sproglige virkemidler, du synes er vigtige!

TIL HVEM MEDDELES DER?

Hvilken målgruppe henvender afsenderen sig især til med denne artikel?

6.2 Din egen vurdering:
Hvad er din egen mening om sagen/temaet?
Hvordan vurderer du selv artiklen som sagprosatekst:
Er begrundelsen/dokumentationen overbevisende og dermed troværdighed(e)
Er de fortællertekniske og sproglige virkemidler virkningsfulde?

MED HVILKE PERSPEKTIVER?

og 7.2 Hvilke tanker sætter denne tekst i gang i dig om den virkelighed du er en del af som elev/studerende eller samfundsborger?
7.3 Hvilke tanker sætter denne tekst i gang i dig i forhold til andre tekster (sagprosa- eller prosatekster, tv-udsendelser eller film) du har læst eller set?



Brugbart svar (1)

Svar #6
31. maj 2007 af Camz (Slettet)


Reklameanalyse


Nedenstående punkter skal inddrages i en reklameanalyse, hvis de er relevante for den enkelte reklame. Der kan flyttes rundt på rækkefølgen af punkterne 3-5.


1) Lav en præsentation af reklamen – produkt, afsender, kanal, umiddelbare modtager

2) Hvad er blikfang? (vil ofte være et billede)

3) Hvordan er layoutet – teksternes og billedernes placering i forhold til hinanden, farver og skrifttyper.
Inddrag herunder også læselinjer:
a: linje, som læses fra øverste venstre hjørne til nederste højre hjørne, ender ofte ved logo eller firmanavn
b: en cirkel lidt over midten, hvor vigtige ting er i fokus.
c: trekantskomposition, hvor centrale dele i billedet udgør trekanten. Vender den normalt giver det ro i billedet, vender den på hovedet skaber det uro.

4) Lav en billedanalyse (hvis der er et billede)

5) Se på sprogbrugen – begynd med den mest iøjefaldende tekst.
Følgende former for tekst kan forekomme i reklamer (vilkårlig rækkefølge):
- overskrift
- underoverskrift
- produkt-/firmanavn
- logo
- motto/slogan
- praktiske oplysninger
- brødtekst
- evt. anden tekst

Kom under disse forskellige former bl.a. ind på
- ordspil (Skofus, børnesko fra Skoringen)
- rim (Katte ville vælge Whiskas)
- fremmedsprogede udtryk (oftest engelsk)
- modsætninger (god/dårlig)
- positive og negative ord (fremragende/elendig)
- spørgsmål til læseren og direkte henvendelse til læseren vha. tiltale (du/I).

6) Sammenfat de ovennævnte punkter og definer den endelige modtager, find frem til om reklamen formår at ramme og overtale modtagerne til et køb. Taler reklamen til fornuften eller følelserne - forklar? Er det en god eller dårlig reklame og hvorfor?

mvh,
Camz

Brugbart svar (1)

Svar #7
31. maj 2007 af Camz (Slettet)

Det lige meget med din e-mail....
Jeg håber, det kunne hjælpe lidt..

mvh
Camz

Svar #8
31. maj 2007 af 12.marts (Slettet)

ja, tusind tak.. vil kigge det igennem og tage det med i morgen..

ved du tilfældigvis hvad man kan gøre når man ikke kan downloade opgaverne? (der åbner sig blot et tomt vindue)

Brugbart svar (1)

Svar #9
31. maj 2007 af Camz (Slettet)

Har du prøvet at gemme opgaverne på din harddisk og derefter åbne dem?




Brugbart svar (1)

Svar #10
31. maj 2007 af Camz (Slettet)

Jeg må indrømme, at jeg ikke kender så meget til IT...
lige præcis på dette felt kan jeg desvære ikke være hjælpe så meget...

MEN held og lykke med din årsprøve...

Mvh,
Ca,z

Brugbart svar (1)

Svar #11
31. maj 2007 af Camz (Slettet)

"være" skal slettes..

Svar #12
03. juni 2007 af 12.marts (Slettet)

tak for det hele.. prøven gik fint :) !

Brugbart svar (2)

Svar #13
03. juni 2007 af Hoys (Slettet)

Er der nogen, der ligger inde med en analysemodel til et digt på gym. niveau?

Skriv et svar til: Godt at have med? Dansk skriftlig årsprøve.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.