Almen studieforberedelse (AT)

Inspiration?

17. januar 2008 af dooba (Slettet)
Jeg sidder med den udleverede CD og tænker "Nøj hvor er der meget kedeligt at skrive om".

Jeg er blevet en smule forvirret over hvor man får det sproglige fag ind i vores geniale problemformuleringer? Og hvad er de samfundsvidenskabelige fag?

Hvis nogle har nogle geniale ideer jeg må høre til emner eller fag-kombinationer, ville det være rigtig fedt.


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. januar 2008 af caprifolie (Slettet)

Personligt er jeg røvblank.
AT er en bitch. En sulten een af slagsen, der fortærer stakkels studerende med hud og hår. No mercy!

Brugbart svar (0)

Svar #2
17. januar 2008 af Beent (Slettet)

nu kan det godt være jeg spørger lidt dumt, men det ressourcerum der er på CD'en er det ikke FYLDT med idéer? Og personligt mener jeg der er noget for enhver smag. Film, tegnefil, religion, historie, fysik, biologi, sproglige fag und so weiter.. Lidt hjælp til selve opgaven kan dog findes her: http://kortlink.dk/4pzg

Svar #3
18. januar 2008 af dooba (Slettet)

Jeg har sat mig ned og fundet de ting i ressourcerummet der lød interessant og jeg må indrømme det kan tælles på 2 fingre. Problemet ved de to ting er at det er fag jeg afsluttede i 1g og derfor synes ligger så langt væk at jeg måske er lidt ked af at skulle til at gå i gang med igen.

Har en ide om at kombinere fysik med et eller andet men jeg kan ikke rigtig finde den fremtidsvinkel som jeg gerne vil have...

Brugbart svar (0)

Svar #4
18. januar 2008 af karamellen2 (Slettet)

Jeg er lidt bundet til at skrive i et naturvidenskabeligt og et humaniora, idet jeg afsluttede samfundsfag på c-niveau i 1.g, så det ligger meget langt væk i mit hoved.. Men synes bare de fleste emner i ressourcerummet ligger op til klima og den slags.. æv :S

Men står der nogen steder at man ikke må skrive i fag/emne som man tidligere har haft om i AT? Hvis man nu har hævet det ene fag op til b-niveau?

Brugbart svar (0)

Svar #5
18. januar 2008 af Beent (Slettet)

Man må skrive om ALT hvad man tidligere har arbejdet med. Om du så har arbejdet med det i SRP'en eller i din sidste stil eller for den sags skyld synopseprøven sidste år, er det lovligt at genbruge det. Det vil dog være tåbeligt ikke at videreudvikle sin synopse, så den er mere aktuel og passer i forhold til fagenes krav.

Brugbart svar (0)

Svar #6
18. januar 2008 af Epimetheus (Slettet)

Husk at historie (og psykologi) kan fungere som samfundsvidenskabelige fag, som derfor kan kombineres med både hum og naturvidenskab. Begge kan dog også tælle som hum.fag.

En interessant mulighed er at kigge på verdensbilleder i fysik og religion (dommedagsprofetier sammenlignet med teorier om at universet vil "eksplodere"/trække sig sammen)

Der er vel også mulighed for mange etisk orienterede emne og naturligvis er det oplagt at kigge på utopier/dystopier (f.eks. his og old eller his sammen med sprogfag/dansk/samf)


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. januar 2008 af siimba (Slettet)

#6
Øj, god idé du kom med der om dommedagsprofetier :)
Det tror jeg lige jeg vil undersøge nærmere.. - Men hvis man tager fysik, skal man så lave forsøg? Eller er det nok at kigge på teorier om "universets endeligt"? :)

Brugbart svar (0)

Svar #8
19. januar 2008 af siimba (Slettet)

#6
Efter at have kigget på din profil- kan jeg se du er rimelig old kundig :) - Har du nogen forslag til emner hvor old kan indgå? :)

Brugbart svar (0)

Svar #9
20. januar 2008 af Maribal (Slettet)

#6 jeg havde også tænkt på noget med dommedagsprofetier, men jeg ved ikke hvor spændende det bliver når man tager fysik med hehe..

Du kan skrive noget om "Fører Global opvarmning til Dommedag?" ;).

Svar #10
20. januar 2008 af dooba (Slettet)

Jeg har bare lidt svært ved at se verdensbilleder som værende en del af hele fremtids emnet? Men det er måske bare mig

Brugbart svar (0)

Svar #11
20. januar 2008 af linekrogh (Slettet)

Jeg har også overvejet global opvarmning. Men da jeg ikke har haft naturgeografi, er jeg nødt til at bruge et andet fag. fx fysik eller biologi? Men kan jeg det? Hvad ville man så mere bestemt skrive om ..
Kom med noget inspiration :D

Brugbart svar (0)

Svar #12
20. januar 2008 af linekrogh (Slettet)

I forlængelse af forrige:
Hvad ville man kombinere det med? Umiddelbart ville jeg sige samfundsfag, men jeg afsluttede faget i 1.g, så det ligger langt væk?

Jeg har også overvejet noget andet biologi, som fx:
Genteknologi

Noget fysik og idræt:
Omkring integreret gps el. løbeur i sportstøj
Jeg ved nok ikke, hvilken viden og metoder jeg ville bruge fra idrætten af?

Kommer folk ikke med nogle ideer vi andre kan blive inspireret af :)

Brugbart svar (0)

Svar #13
20. januar 2008 af Beent (Slettet)

hmm.. med alle de spørgsmål, kan jeg ikke lade være med at undre mig. Har I andre ikke haft en dag eller 2 lektioner sat af til sådan noget "fagshopping", hvor man kan snakke med lærerne og få nogle idéer? Jeg ved i hvert fald at jeg personligt ikke havde nogen reel idé at arbejde ud fra, da jeg mødte op i fredags (havde en, men den lå kun under humaniore), men efter at snakke med forskellige lærere kom jeg alligevel frem til en fed løsning...

Brugbart svar (0)

Svar #14
20. januar 2008 af siimba (Slettet)

#13
Vi havde også sådan en dag - men det var max kaos, og jeg nåede kun at snakke med 2 lærere og det gav mig ikke rigtig noget :-/
Og man skal vælge fag og emne til på fredag, så jeg må ud og snakke med nogle lærere i pauserne den næste uge lader det til :( suk..

Brugbart svar (0)

Svar #15
20. januar 2008 af linekrogh (Slettet)

Både ja og nej. Vi havde en time i fredags, hvor vi kunne få afklaret spørgsmål i forhold til opgaven. Sådan lidt om hvilke fag vi måtte bruge, men intet omkring hvilke emner det kunne være. Mere om alle forstod selve opgaven, og hvordan den skulle fremlægges/skrives.

Og i morgen, mandag, skal vi bestemme de 2 fag som vi vil bruge. Jeg er totalt lost, så ville være godt at høre lidt forslag. Hvad med dig beent?
Dog har vi mulighed for at vælge om, hvilket jeg nok højest sandsynligt kommer til.

Brugbart svar (0)

Svar #16
20. januar 2008 af Beent (Slettet)

tjaeh, er ikke så god til lige at hitte på nogle forslag, men I kan da høre det emne jeg ender med at vælge:

Naturgeografi (C) og mediefag (B)
Mediernes påvirkning på 'Den globale opvarmning' og brugen af medierne til at få nogle synspunkter frem i pressen og om hvem der får taletid. Herunder en sammenligning af de to modstridende dokumentarer 'Den ubekvemme sandhed' og 'The Great Global Warming Swindle' (Det store globale opvarmnings svindelnummer)

Dog er jeg ikke helt færdig med formuleringen, men det er nogenlunde sådan det kommer til at lyde..

Brugbart svar (0)

Svar #17
02. februar 2008 af linekrogh (Slettet)

Mht til medierne kunne man også i mediafag el. dansk analysere filene "The day after tomorrow" eller "Waterworld". Og så se på hvordan klimaændringer fremstår i filmene (det skal siges at forskere siger det er vildt overdrevent) :)

Svar #18
02. februar 2008 af dooba (Slettet)

Jeg vil igen i år forsøge mig med "En ubekvem sandhed" i fysik og dansk. Her vil jeg se på retorik og argumentation evt. også faktion. I fysik skal jeg se på andre teorier end hans CO2 fiktion.

Beent den sidste film, hvad er det for noget?

Brugbart svar (0)

Svar #19
03. februar 2008 af Beent (Slettet)

#18 og andre, der måtte være interesserede

The Great Global Warming Swindle er en dokumentar der ser kritisk på Al Gores dokumentar og ligeledes redegører for deres syn på fakta. Jeg siger ikke at én af dem er mere rigtig end den anden, for begge "dokumentarer" bruger mange virkemidler og argumentationsteknikker for at lede seeren over i en bestemt retning (de har en såkaldt 'skjult dagsorden')

Men tag og se den, fandt lige et link: http://en.sevenload.com/videos/ha4PoKY/The-Great-Global-Warming-Swindle

Skriv et svar til: Inspiration?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.