Debat

Afskaf idræt

15. april 2008 af Jesper-rod (Slettet)
Er der nogen der deler min holdning om at idræt burde afskaffes som obligatorisk fag i gym.? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Brugbart svar (1)

Svar #1
15. april 2008 af Peden (Slettet)

Enig, men det skulle erstattes med et bredere motionsfag. To gange om ugen, hård træning i en time. Ikke noget med hyggeboldspil eller lignende. Cirkeltræning og løb istedet. Drop karaktererne og gør det til bestået/ikke bestået på baggrund af fremmøde istedet. (Ikke bestået -> ingen studentereksamen).

Måske lidt hårdt forslag, men jeg tror det ville være godt :)

Svar #2
15. april 2008 af Jesper-rod (Slettet)

Hvofor skulle der være et motionsfag? Dit forslag er fuldstændigt ubegrundet.

Du siger at hvis man dumper "dit" motionsfag (som på ingen måde har noget bogligt over sig) vil man ikke få sin studenter eksamen, og dermed være forhindret i at tage fuldt ud boglige uddannelser, som fx matematik universitet. Håber du selv kan hører hvor absurd det er?

Det kan da heller ikke være gymnasiet opgave at sørge for ungdommen får motion. Gymnasiet er boglig uddannelse. Når man er gammel nok til at gå på gynasiet burde man også være gammel nok til sørge for at man får den motion man skal have.

Brugbart svar (1)

Svar #3
15. april 2008 af TanteOda (Slettet)

Årsagen står og falder vel på, at gym anses for at være en skoleuddannelse, mens erhvervsfaglig uddannelse ikke er. Kokkeeleverne har til eksempel ingen idrætstimer ;-). Man mener vel at gymnasiet er i ledetråd med folkeskolen, hvorfor idræt fortsat eksistere.
Jeg synes nu ellers alle burde have en obligatorisk idrætstime. Og hvad kunne være rigtigt interessant, er også at indføre reglen på arbejdspladsen! Der er mennesker, der ikke kan finde ud af det selv. Specielt, de som arbejder for meget.

TanteOda

Brugbart svar (1)

Svar #4
15. april 2008 af Peden (Slettet)

#2:
Du har netop fanget min pointe. Man bør kun have idræt i gymnasiet hvis man mener at motion er vigtigt for at højne den boglige formåen. At behandle det på lige (eller halvt så lige) fod som de andre fag, er rent nonsens.

Jeg er lige som dig fortaler for at det må være folks egen hovedpine hvad de laver. Men vil man have en ting indført, så skal man gøre det ordentligt, og hvis man mener at faget idræt er vigtigt for motionen skyld, så skal man gøre det ordentligt.

Brugbart svar (1)

Svar #5
15. april 2008 af Sherwood (Slettet)

I blev alle valgt sidst, når der blev valgt hold ikke også?

Brugbart svar (1)

Svar #6
15. april 2008 af tipo (Slettet)

#5 Haha, #4 "Man bør kun have idræt i gymnasiet hvis man mener at motion er vigtigt for at højne den boglige formåen". Hvad skete der lige der?? Det er sgu da fulstændig lige meget om det højner ens boglige formåen i idræt! vil gerne se en opvarmningsøvelse der kan lære mig potensreglerne! Det har noget at gøre med at få motion og blive bevidst om hvad der er sundt for kroppen!

Der burde være mere obligatorisk idræt i gymnasiet!!

Brugbart svar (1)

Svar #7
15. april 2008 af blackduck (Slettet)

#4

Det er en misforståelse.

Sakset fra læreplanen:
"Faget idræt tager udgangspunkt i den fysiske aktivitet og inddrager viden fra de natur- og sundhedsvidenskabelige samt de humanistiske og samfundsvidenskabelige områder. Faget giver indsigt i den fysiske aktivitets betydning for sundheden i bredeste forstand. Idrætslige færdigheder, bevægelsesglæde og viden giver erfaringer med kroppen og dens bevægelsesmuligheder. Gennem alsidighed og fordybelse og ved inddragelse af teori skaber faget forståelse for idrættens kulturelle værdier.

Gennem alsidig idrætsundervisning opnår eleverne grundlæggende idrætslige færdigheder og indsigt i kroppens bevægelsesmuligheder, og de udvikler evnen til at kombinere praktiske erfaringer med teoretisk viden i relation til træning og sundhed. Eleverne opnår viden om betydningen af og
forudsætningerne for at være i en god fysisk træningstilstand og opnår en bred forståelse for idrættens bidrag til udvikling af personlig identitet og sociale kompetencer. Eleverne skal gennem alsidig idrætsundervisning opleve glæden ved at bevæge sig, således at de motiveres til fortsat fysisk aktivitet."

Der ligges altså tildeles vægt på at lære unge mennesker, hvorfor motion er væsentligt for kroppen, altså rent biologisk. Dernæst søges der at man lære at bruge sin krop, og kende til forskellige former for lege, bevægelse og deres funktion som verdens væsentligste kulturbærende institutioner. Den begivenhed der præsterer at samle den største og mest inhomogene gruppe af mennesker er stadig et verdensmesterskab i fodbold. Eller se blot rådhuspladsen efter sidste håndbold-em, og hvordan OL normalt forgår (at der går politik i skidtet i år er dybt beklageligt). De eneste gange der sker noget kulturelt mangfoldigt i den lille flække jeg bor i, ud over meningsløst druk og hor i weekenden, er når det lokale fodboldhold sparker til en komave.

At alt dette så af størstedelen (inklusiv undertegnet) anses som det rene sludder, lige så vel som formålet med oldtidskundskabsundervisning, er en anden sag. Men faget er på papiret et af de absolut væsentligste alment dannende fag i gymnasiet, og det vil være at tage selve det alment dannende aspekt fra gymnasiet at afskaffe idræt.

Svar #8
15. april 2008 af Jesper-rod (Slettet)

#5 jo

#6 tror du ikke at folk ved motion er sundt før de begynder på gym.?

#7 det var meget snak. okay... idræt og almen dannelse: føler du der klogere efter en idrætstime? jeg vidste godt hvad fodbold mm. var før gym. og føler mig ikke mere dannet af de idrætstimer som gymnasietiden bød mig. Og hvis det er blot er en smule (ubrugelig) almen dannelse hvorfor har man det så ikke kun i et år ligesom andre C niveau fag, så som oldtidskunstskab, billedkunst og musik (ved ikke helt hvor meget gym. har ændret sig efter reformen, så ret mig hvis det er helt forkert).

Brugbart svar (1)

Svar #9
15. april 2008 af missheidi (Slettet)

Jeg mener selv det burde være obligatorisk på første år. Derefter burde man selv kunne vælge om man vil have faget - ligesom HF.

Der er fx nogle på det gymnasium og hf jeg går på, som både har idræt C + B, og de har så omkring 8 timers idræt om ugen. Det er jo tidsspilde at skulle bruge så meget tid på idræt, da man kunne bruge de timer på at banke noget viden ind i folks hoveder.


Men stadigvæk mener jeg det skal være valgfrit efter første år.

Brugbart svar (1)

Svar #10
16. april 2008 af Deseado

Jeg synes egentlig gymnastik i gymnasiet er en fin ting.
For det første er det en slags frirum hvor man ligesom får lidt mere praktisk arbejde frem for de altid boglige fag.
Derudover er det jo en god ting med idræt. Det er sundt. Og jeg vil lige sige at på min skole er det altså kke bare hyggeboldspil det handler om. Her har vi forløb med forskellige emner og de er altså ret hårde de fleste - men spændende da man får prøvet ting man måske ikke selv ville have valgt.
Til sidst er idræt for nogen den uddannelse de har tænkt sig at tage. Dermed er det jo en virkelig god ting at have prøvet det på allemullige forskellige måder og at man kan vælge faget på B niveau og dermed få endnu mere ud af det.

Brugbart svar (1)

Svar #11
21. april 2008 af lålålå (Slettet)

der skal mere idræt i gymnasiet og herunder kostvejledning mm. MEN karakteren skal 100% afskaffes da den bedømmes udfra en fysiske form og ikke teknisk og teoretiske viden, hvilket er DYBT uretfærdig. engagementet burde vægtes mest. Derudover er det umotiverende at give karakter i et fag som idræt

Brugbart svar (1)

Svar #12
21. april 2008 af lålålå (Slettet)

forresten så tæller idræt C en hel karakter på den nye reform

Brugbart svar (1)

Svar #13
21. april 2008 af Frederikke90 (Slettet)

Jeg er dybt uenig..

Idræt er vel med til at uddanne folk, ligesom så mange andre fag?
Der er da også job hvor i du skal bruge den viden du får i idrætstimerne..

På mig lyder det som om, at I, som #5'eren siger, er blevet valgt til sidst, men derimod er dygtige til matematik, fysik, engelsk etc..

På mit idrætshold foregår det sådan, at dem, der får højest karakterer, er følgende:

- Dem der gør en indsats, men ikke nødvendigvis er i bedst form.
- Dem der sætter sig ind i reglerne og tingene.
- Dem der har en lille smule kendskab til anatomi OG LÆSER PÅ DET HJEMME.

Brugbart svar (1)

Svar #14
21. april 2008 af lålålå (Slettet)

årh... det blev kludret. håber i forstår

Brugbart svar (1)

Svar #15
21. april 2008 af BentJ (Slettet)

#13
Hvad så med dem der er født med to venstre-fødder og absolut ikke kan sparke til en bold? Er det så bare synd for dem at de får en lortekarakter?

Brugbart svar (1)

Svar #16
21. april 2008 af Sherwood (Slettet)

#15

Ja? Hvad med dem som er født uden nogen logisk sans - er det så bare synd, hvis de får 00 i matematik?

Brugbart svar (1)

Svar #17
21. april 2008 af BentJ (Slettet)

#16
Du har mulighed for at vælge matematik fra og samtidig få en studentereksamen.

Brugbart svar (1)

Svar #18
21. april 2008 af Sherwood (Slettet)

#17 Så vidt jeg ved er det et tvunget C-niveau fag. Idræt gælder vel heller ikke som mere og har vel så heller ikke nogen indvirkning på din studentereksamen.

Jeg synes da, at jeg er langt hårdere ramt. Vi blev ikke undervist i historie i folkeskolen (de glemte at putte det på skemaet), og det har jeg så som tvunget A-niveau nu. Det er det fag, som tæller aller mest i gymnasiet, men der har heldet altså ikke lige været med mig.

Brugbart svar (1)

Svar #19
21. april 2008 af BentJ (Slettet)

#18
Men stadigvæk er idræt obligatorisk i tre år hvorimod matematik kun er ét år. Kunne man ikke gøre idræt obligatorisk ét år (eller gøre det helt frivilligt) og så bruge timerne fra de resterende to års idræt på et fag man selv finder fornuftigt?

Brugbart svar (0)

Svar #20
21. april 2008 af Sherwood (Slettet)

#19 Jeg tror også, at faget idræt fungerer som en sikkerhed for, at alle unge får rørt sig. Det er der desværre alt for få, som gør.
Men ellers synes jeg fint om dit forslag.

Forrige 1 2 Næste

Der er 32 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.