Almen studieforberedelse (AT)

Naturvidenskabelig fremgangsmåde

20. maj 2008 af Christinana (Slettet)
"I mange tilfælde vil en stillingtagen til en videnskabelig teori være for vanskelig på gymnasieniveau, og det vil alene være teoriens metodiske konsekvenser, der fokuseres på." (fra uvms læreplan om AT)

Hvad menes der helt konkret med det?


Kontekst: "I diskussionen af materialer, teorier og metoder, der er relevante i arbejdet med problemstillingerne, forventes det, at eleven redegør for og diskuterer de indgående fags metoder og/eller teorier, som de afspejles i det valgte materiale og i elevens egen måde at arbejde med materialet og emnet
på. Det vigtigste er ikke, at eleven kan sætte en etiket på metoder, som fx hermeneutik, men at han/hun kan reflektere over metoder og teori i materialet og i egen fremgangsmåde. I mange tilfælde vil en stillingtagen til en videnskabelig teori være for vanskelig på gymnasieniveau, og det vil alene være teoriens metodiske konsekvenser, der fokuseres på."

Hvad er "teoriens metodiske konsekvenser"?

Brugbart svar (0)

Svar #1
20. maj 2008 af tripe (Slettet)

metodisk = noget som foregår på en systematisk måde (taget fra Politisk nudansk ordbog)

Evolutions teorien har den metodiske virkning at vi mange gange ser en lille ændring som i en helhed bliver til en metodisk forvandling, for at tilpasse sig sine omgivelser.

det er i hvert fald hvad jeg har fundet ud af..

Skriv et svar til: Naturvidenskabelig fremgangsmåde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.